Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Okej att driva med lillebror

Publicerad: 5 mars 2012, 09:24

Det är inte könsdiskriminering att låta någon säga att pojkar har snopp för att de saknar hjärna. Därför frias Kronans Droghandels reklam.


Sammanlagt 20 privatpersoner har anmält Kronans Droghandels reklamfilm för apoteksprodukter till Reklamombudsmannen.

I filmen står en tonårsflicka och sminkar sig i ett badrum. När hennes lillebror frågar ”Varför har pojkar snopp?” svarar hon ”För att de saknar hjärna”.

Anmälarna anser att detta är en nedvärderande stereotyp som är kränkande för män och pojkar. De oroas också av att barn som ser reklamen kan uppfatta dialogen som fakta.

Kronans Droghandel påpekar i sitt yttrande att tonårsflickan replik är tänkt som ett avsnoppande svar för att få slut på samtalet, inte som ett faktautlåtande. Tanken med reklamfilmen är att tittarna ska förstå att man får bra råd på apoteket – till skillnad från av storasystern.

Reklamombudsmannen anser att det klart framgår i reklamfilmen att dialogen inte ska tas på allvar, skriver nyhetsbrevet Pharma Online. Storasysterns uttalande om varför pojkar har snopp framstår enligt Reklamombudsmannens bedömning som ”ett absurt svar i avsikt att reta sin bror”. Därför frias reklamen.

Reklamombudsmannen är näringslivets eget självsaneringssystem och arbetar för att reklamen ska följa etiska regler.

LINA ÖSTERBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev