Apotek
Olika ersättning från e-apotek
Publicerad: 24 mars 2016, 08:48
Foto: Thinkstock
Kedjornas ersättning till de fysiska apoteken när kunder handlar online skiljer sig åt. Någon ger, andra gör det inte och någon ligger mittemellan.
Ämnen i artikeln:
ApoteksmarknadenSom Dagens Apotek tidigare rapporterat blir de fysiska apoteken inom Apotek Hjärtat inte lottlösa när kunder handlar hos bolagets e-apotek. Fast det verkar kedjan vara tämligen ensam om.
Varken Apoteket AB eller Kronans Apotek har en sådan modell för sina fysiska apotek.
– Nej, vi har inte en sådan modell men vi ser att det finns en god förståelse från våra apotek kring e-handeln. Det digitala kundmötet och kundmötet på apotek flyter samman. Vi ser att kunden är densamma på nätet, i mobilen och i apotek, säger Andreas Rosenlund, informationsdirektör Kronans Apotek, till Dagens Apotek.
Apoteksgruppen, med sina småföretagarapotek, har en lösning som kan beskrivas som lite mittemellan. De apotek som kan hantera e-handelsbeställningar lokalt, kan också ta del av intäkterna från nätet. Fast bara om kunden väljer att hämta ut sina köpta varor på ett fysiskt apotek.
– När en kund har gått in på e-apoteket och valt ett apotek som utlämningsplats, och det apoteket har kopplat upp sig och kan hantera e-handelsordrar, då sköter det apoteket hela transaktionen, säger Maria Mårfält, marknadschef på Apoteksgruppen, till Dagens Apotek.
Om nätkunden i stället väljer att få varorna hemskickade per post från e-apoteket hamnar intäkten hos Apoteksgruppen centralt.
– Så fungerar det nu, säger Maria Mårfält.