Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Olika ersättning från e-apotek

Publicerad: 24 mars 2016, 08:48

Foto: Thinkstock

Kedjornas ersättning till de fysiska apoteken när kunder handlar online skiljer sig åt. Någon ger, andra gör det inte och någon ligger mittemellan.


Som Dagens Apotek tidigare rapporterat blir de fysiska apoteken inom Apotek Hjärtat inte lottlösa när kunder handlar hos bolagets e-apotek. Fast det verkar kedjan vara tämligen ensam om.

Varken Apoteket AB eller Kronans Apotek har en sådan modell för sina fysiska apotek.

– Nej, vi har inte en sådan modell men vi ser att det finns en god förståelse från våra apotek kring e-handeln. Det digitala kundmötet och kundmötet på apotek flyter samman. Vi ser att kunden är densamma på nätet, i mobilen och i apotek, säger Andreas Rosenlund, informationsdirektör Kronans Apotek, till Dagens Apotek.

Apoteksgruppen, med sina småföretagarapotek, har en lösning som kan beskrivas som lite mittemellan. De apotek som kan hantera e-handelsbeställningar lokalt, kan också ta del av intäkterna från nätet. Fast bara om kunden väljer att hämta ut sina köpta varor på ett fysiskt apotek.

– När en kund har gått in på e-apoteket och valt ett apotek som utlämningsplats, och det apoteket har kopplat upp sig och kan hantera e-handelsordrar, då sköter det apoteket hela transaktionen, säger Maria Mårfält, marknadschef på Apoteksgruppen, till Dagens Apotek.

Om nätkunden i stället väljer att få varorna hemskickade per post från e-apoteket hamnar intäkten hos Apoteksgruppen centralt.

– Så fungerar det nu, säger Maria Mårfält.

Relaterat material

Hjärtats e-apotek ger klirr i kassan

Annika Carpman

Reporter

annika.carpman@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev