Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Olika uppfattningar om tolkningen

Publicerad: 18 januari 2011, 13:00

Det råder viss förvirring i branschen kring vad 24-timmarsregeln egentligen innebär.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

Flera av dem som Dagens Apotek talat med har uppfattat det som att klockan börjar ticka när apoteket skickar sin beställning.

– Jag anar att det finns en missuppfattning om den här 24-timmarsregeln som alla var överens om. Det som var 24 timmar från ordersläpp har plötsligt blivit 24 timmar från att kunden kommer in på apoteket och jag undrar hur det här hände, för det är någon som inte har tänkt igenom konsekvenserna, säger Tamros vd Hans Wahlén.

Oriola tolkar 24-timmarsregeln på samma sätt som Tamro.

– Det är svårt att tolka regelverket. Det som står som lagkrav är att apoteket ska försörja patienten inom 24 timmar och att partihandeln ska försörja apoteken så att detta kan hållas. Vi har tolkat det som praxis att vi från att ordern överförs till oss har skyldighet att leverera till apoteket inom 24 timmar, säger Charlotta Svarfvar, Oriolas affärs- och marknadschef.

Men enligt Joakim Pettersson, politiskt sakkunnig på socialdepartementet, är avsikten att patienterna ska få sina läkemedel i tid.

– Det är naturligtvis helt ointressant ur kundens perspektiv när ett enskilt apotek väljer att lägga beställningen, säger han.

Tanken från politiskt håll var att bevara den praxis som gällde på monopolets tid, inte att skärpa kraven på apoteken. Men med den distribution som finns i dag har apotekskedjorna ofta svårt att skaffa fram läkemedel som inte finns i lager inom ett dygn.

– Det är nya uppgifter för mig att det skulle vara omöjligt att uppfylla tillhandahållandeskyldigheten, säger Joakim Pettersson.

Läs mer om 24 timmars-regeln i senaste numret av tidningen Dagens Apotek.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News