Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Apotek

Personalen ger tips om livsstil

Publicerad: 14 Juni 2011, 11:50

Vårdapotekets anställda ska ge kunderna råd om hälsa och egenvård utifrån ett frågeformulär.


Sju tester som är utarbetade vid Linköpings universitet ska ge Vårdapotekets kunder svar på hur det står till med deras hälsa. Kunderna besvarar ett antal frågor om exempelvis mental hälsa, mat- och alkoholvanor. Därefter får de ett så kallat hälsokvitto, med en bedömning av hälsotillståndet samt goda råd för en bättre livsstil.

– Vi försöker inte gå in och ersätta ett personligt möte med vårdpersonal, utan det här är helt enkelt ett test som möjliggör för individen att ta ett ökat ansvar för sin egen hälsa, säger Tobias Ekros, chef för försäljning, marknad och sortiment på Vårdapoteket, till Dagens Apotek.

Testerna kan göras via både Vårdapotekets hemsida och via datorer med pekskärmar ute på vissa apotek. Det finns också möjlighet till personlig rådgivning i samband med testet.

Har er personal den utbildning som behövs för att ge kunderna rätt råd?

– Vi ger inte råd, utan råden kommer från testet. Det är utvecklat av Preben Bendtsen, som är läkare och professor i socialmedicin och folkhälsovetenskap, och hans forskare. Så råden bygger ju på deras kompetens. Och är resultaten så allvarliga att man bör uppsöka vårdpersonal, så står det också, säger Tobias Ekros.

Men om man kan få personlig rådgivning så är det väl apotekspersonal som ska ge råden?

– Ja absolut, men samtidigt finns det ju en gängse gränsdragning mellan vad egenvård och sjukvård är, så de uttalar sig egentligen inte om det som är mer sjukvårdsrelaterat. Vår personal uttalar sig om det som är kopplat till hur man kan egenvårda sig inom det här området.

Vad kan det exempelvis gälla?

– Som alla apoteksaktörer har vi ett väldigt brett sortiment inom egenvård, och det ingår ju i farmaceutens ansvar att behärska det sortiment av egenvårdsprodukter som vi har på våra hyllor och ge råd kopplat till det. Så om de resultat som du får på hälsokvittot är lämpliga att behandla med egenvård så kan vår personal uttala sig om det. Men om man däremot som personal ser att det här är bortom vårt kompetensområde och det som är lämpligt för egenvård, ja då får man hänvisa kunderna vidare helt enkelt.

Har ni några planer på att utveckla testerna genom att göra fysiska tester på kunderna?

– Nej, i nuläget finns inga sådana planer.

Hälsokvittot är ju kostnadsfritt och finns på internet. Vad är det ni tjänar pengar på?

– Det här tjänar vi inte pengar på, utan vi gör det som en ren tjänst till våra kunder. Den här lösningen finns redan på ett rätt stort antal vårdcentraler runt om i landet och vi befinner oss i en vårdnära miljö, så för oss känns det väldigt naturligt att kunna erbjuda den här typen av hälsofrämjande tjänst.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev