Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Apotek

Personalens kunskap har försämrats enligt kunderna

Publicerad: 30 Juni 2011, 07:29

Apotekskunderna tycker att personalens kunnande har blivit sämre sedan omregleringen. Det visar en ny rapport från Konsumentverket, som tror att skälet kan vara att farmaceuterna glesats ut. (Ny version 30/6, kl 12.30)


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverketApoteksmarknaden

På flera områden har konsumenternas syn på apoteksmarknaden försämrats, enligt Konsumentverket. I dag, torsdag, presenterade myndigheten rapporten Omregleringen av apoteksmarknaden – Redovisning av ett regeringsuppdrag.

Vilka åtgärder är viktigast för att förbättra apoteksmarknaden för konsumenterna?

– Det viktigaste är att förbättra tillgängligheten till personal med farmaceutisk kompetens och att man från apotekens sida ger bättre information och rådgivning inför köp av läkemedel, säger utredaren Carl Magnus Berglund till Dagens Apotek.

Enligt rapporten tycker konsumenterna att personalens kunnande har blivit sämre. Men det är ju samma personer som jobbar på apoteken efter omregleringen?

– Vår tolkning är att det kan ha skett en viss utglesning av apotekspersonalen med farmaceutisk kompetens. Det finns ungefär lika många apotekare och receptarier som före omregleringen och det borde inte ha hänt så mycket med deras kompetens. Men samtidigt har vi ju över 300 fler apotek och de har längre öppettider. Det innebär att man sprider ut den här kompetensen i tid och rum.

Konsumenternas betyg på apotekens information har också försämrats när det gäller läkemedlets effekt och verkan tillsammans med andra läkemedel, samt rådgivning. Carl Magnus Berglund tror att utglesningen av farmaceuterna kan ligga bakom även detta.

– Sedan tycker vi också att man ska titta på om det är så att apoteken använder sig av personal som inte har farmaceutisk utbildning för en större del av rådgivning och information. Det kan vara en orsak till att man upplever kunnandet som sämre.

Konsumentverket har gjort mätningar både 2008 och 2011, för att se hur apotekskundernas attityder förändrats sedan omregleringen 2009. Några ljuspunkter innehåller rapporten: Konsumenterna tycker att öppettiderna, närheten till apoteken och utbudet av receptfria läkemedel blivit bättre.

Men det sammantagna betyget på apoteksmarknaden har sänkts. 77 procent av konsumenterna ger numera apoteken ett positivt betyg, vilket kan jämföras med 95 procent före omregleringen.

I år uppger 11 procent av konsumenterna att de fått vänta mer än 24 timmar för att få sina receptbelagda läkemedel, medan motsvarande siffra var 4 procent 2008. ”Lagerhållningen verkar också ha försämrats eftersom en större andel konsumenter uppger att det läkemedel man fått på recept inte funnits i sortimentet”, skriver Konsumentverket i rapporten.

Kan man dra slutsatsen av er undersökning att det verkligen är länge väntetider på receptbelagda läkemedel efter omregleringen?

– Vår undersökning är ju baserad på konsumenternas upplevelse. Men vi har frågat ett oerhört stort antal personer, så det statistiska underlaget vi har är bra och förändringen är helt klart signifikant, säger Carl Magnus Berglund.

Både 2008 och 2011 intervjuades cirka 3 000 personer på telefon för undersökningen om hur konsumenterna ser på apoteksmarknaden.

Konsumentverket föreslår i rapporten att regeringen ska se till att ett egenåtgärdsprogram påbörjas i apoteksbranschen.

– Betygen har försämrats inom de delar som är allra viktigast för konsumenterna. Det är naturligtvis allvarligt. Vi rekommenderar att regeringen snarast inleder en dialog med apoteksmarknadens aktörer för att få till nödvändiga förbättringar för konsumenterna, säger Gunnar Larsson, generaldirektör på Konsumentverket, i ett pressmeddelande.

Läs rapporten hos Konsumentverket (extern länk):

Omregleringen av apoteksmarknaden – Redovisning av ett regeringsuppdrag

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev