Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Personalvetare tar över rodret

Publicerad: 13 december 2011, 14:12

På vilket sätt man uppnår ett resultat är i längden lika viktigt som resultatet i sig, anser Doc Morris nya vd Ros-Marie Grusén.


Ämnen i artikeln:

Apoteksmarknaden

Vid årsskiftet blir Ros-Marie Grusén officiellt vd för Doc Morris i Sverige.

– Men jag smygstartar redan nu, för jag är ivrig att komma i gång. Jag börjar med att träffa så många människor som möjligt i organisationen och besöka butiker, berättar hon för Dagens Apotek.

Ros-Marie Grusén utbildade sig till personalvetare på Lunds universitet och började redan under studietiden jobba inom detaljhandeln. Framför allt har hon arbetat på Ikea, bland annat som kundservicechef, HR-assistent och som varuhuschef för Ikea i Barkarby, norr om Stockholm.

– Jag hade min professionella uppväxttid på Ikea. Fokus var på ledarskap och de kommersiella bitarna, säger Ros-Marie Grusén.

Varför tackade du ja till jobbet som vd för Doc Morris?

– Jag tycker att det är en väldigt intressant tid som apoteksbranschen i Sverige befinner sig i, säger Ros-Marie Grusén.

Men hon fastnade också för de värderingar som hon tycker råder på Doc Morris. För hur man åstadkommer ett resultat kan i längden vara lika viktigt som vilket resultatet blir, anser Ros-Marie Grusén.

– Det är absolut elementärt att man gör det på ett sätt så att människorna i organisationen trivs och har förtroende för varandra och ledningen. Och att det är högt i tak, att alla åsikter är välkomna, att man värdesätter individerna i organisationen.

Du tar över när Doc Morris just meddelat att 16 apotek ska stängas. Hur ska du hålla humöret uppe bland de anställda i ett sådant läge?

– Genom att synliggöra medarbetarna. Och det är något jag vet att man jobbar med i ledarskapet redan i dag på Doc Morris.

Sedan 2007 har Ros-Marie Grusén varit vd för trädgårdskedjan Plantagens svenska verksamhet. En av anledningarna till att Doc Morris styrelse valde henne till vd är att hon på Plantagen lyckades vända en förlustbringande verksamhet till ett lönsamt företag.

Hur lyckades du med det?

– Det finns egentligen inget enkelt svar på det. Men på Plantagen märkte jag att kompetensen fanns i organisationen, det var otroligt duktiga och passionerade människor. Det som oftast behövs är att fokusera och prioritera och bryta ned målen, så att varje medarbetare i en verksamhet vet hur den ska bidra till det övergripande målet.

Konkurrensen på den svenska apoteksmarknaden är tuff, men det skrämmer inte Ros-Marie Grusén.

– Jag tror på stark konkurrens, det är oftast det bästa för konsumenten och det får företagen att vara på tå, säger hon.

Till sist, vad kommer Ros-Marie Grusén att tillföra Doc Morris?

– Jag hoppas att det kommer att handla om ett bra ledarskap och detaljhandelskompetens.

LINA ÖSTERBERG

Ämnen i artikeln:

Apoteksmarknaden

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev