Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Poppis med kosttillskott på apotek

Publicerad: 21 mars 2016, 12:08

Mats Nilsson är vd på Svensk Egenvård.

Foto: Juliana Wiklund

Apoteken säljer mer kosttillskott och vitaminer än hälsokostbutiker.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

Det står klart när branschorganisationen Svensk Egenvård för första gången i historien kan redovisa hur försäljningen av kosttillskott, vitaminer och sportnutrition ser ut i olika kanaler.

– Apoteken är en del av branschens tillväxt, säger Mats Nilsson, vd på Svensk Egenvård, till Dagens Apotek.

Apoteksbranschen är näst störst på vitamin- och kosttillskottsmarknaden med 23,7 procent av försäljningen. Allra störst är dagligvaruhandeln vars marknadsandel uppgår till 25,1 procent. På tredje plats kommer hälsofackhandeln med 22,0 procent.

Satsningen från apotekshåll på hälsa och egenvård kan därmed beskrivas som framgångsrik. Fast om olika produkter säljer olika bra i olika kanaler går inte att svara på i dagsläget.

– Det kommer vi att titta mer på framöver. Det känns som att den vanliga multivitaminen och den typen av produkter går ganska starkt i dagligvaruhandeln, men vi ser också att Ica och Konsumaffärer säljer proteinpulver och träningsprodukter så det kan också vara sådant som växer där, säger Mats Nilsson.

Försäljningen av vitaminer, kosttillskott och sportnutrition ökade i fjol med drygt 100 miljoner kronor till totalt 3,8 miljarder kronor.

Av summan stod vitaminer och kosttillskott för nära 2,6 miljarder kronor. Växtbaserade läkemedel som Chi san, Gerimax och Litomove sålde för nära 546 miljoner kronor.

Sportnutrition, som innefattar pulver, bars, shakes, gel och tabletter för idrottsmän och gymbesökare, har vuxit med hela 40 procent sedan 2010 och sålde i fjol för 1,2 miljarder kronor.

Relaterat material

Apoteket AB satsar på kosten

Annika Carpman

Reporter

annika.carpman@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev