Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

”Rådgivning via webben kräver kompetens”

Publicerad: 9 november 2015, 15:04

Läkemedelsrådgivningen på ett nätapotek kräver stort engagemang och hög kompetens, enligt Apoteas kvalitetschef.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

Enligt lag ska apotek kunna tillhandahålla rådgivning och information om läkemedel och läkemedelsanvändning till kunder. Hur fungerar det på ett nätapotek? Alldeles utmärkt, enligt Frida Martinsson, kvalitetschef på nätapoteket Apotea, som talade på Läkemedelskongressen.

Hon berättade att den mesta rådgivningen på nätapoteket sker över telefon eller mejl, men att man nyligen också lanserat en chattfunktion.

Hon redogjorde bland annat för förutsättningarna för att rådgivning ska kunna ske via distanshandel. En viktig del är att det finns tydlig information om hur och när kunden kan få hjälp. En annan del är att det finns personal med rätt kompetens som kan svara på frågor.

Att säkerställa god läkemedelsanvändning vid distanshandel kräver ett stort engagemang och hög kompetens, betonade Frida Martinsson.

– Vi säkerställer det genom att våra läkemedelsexperter i lugn och ro kan kontrollera kundens läkemedel.

– Jag uppfattar att vi får fler frågor. Att kunden vill ha den här rådgivningen i en privat miljö som de inte kan få på annat håll.

På en fråga från publiken om hur många som av kunderna som ställer frågor konstaterade hon ändå att det inte var så många.

– Det är vanligare att vi kontaktar kunderna än att de kontaktar oss, sade Frida Martinsson.

Hon redogjorde också för fall där farmaceuter stoppat beställningar för att reda ut misstag.

SAMUEL LAGERCRANTZ

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev