Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Ris och ros till satsning på läkemedelsprofiler på apotek

Publicerad: 29 oktober 2009, 15:59

Apotekets satsning på bokad rådgivning får blandat betyg i en aktuell doktorsavhandling. En annan ny avhandling pekar på brister i rådgivningen på apotek.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverketApoteksmarknaden

Två aktuella avhandlingar från Uppsala universitet, från apotekarna Anna Montgomery och Tobias Renberg, har bäring på omregleringen av den svenska apoteksmarknaden.

Apotekaren Anna Montgomery har utvärderat den rådgivningstjänst - bokad rådgivning med uppföljning - som 2002 infördes i liten skala på svenska öppenvårdsapotek. Nu erbjuds den på knappt en tredjedel av landets apotek. I tjänsten upprättas patienternas så kallade läkemedelsprofiler.

Anna Montgomery har studerat både farmaceuters och kunders erfarenheter av tjänsten.

Huruvida patienten faktiskt stod i fokus i arbetet med profilerna varierade, och berodde på den individuella farmaceutens arbetssätt. I vissa fall var farmaceuten alltför fokuserad på dataskärmen. Antalet senare uppföljningar av patienter var ganska litet, men var vanligare vid stora apotek.

Farmaceuterna upplevde att de fått större användning av sina kunskaper genom detta arbete. På pluskontot bidrog också tjänsten till ökad kunskap och säkerhet hos patienterna inför deras möten med läkare. Läkarna hade dock varierande uppfattningar om tjänsten.

– I arbetet har jag undersökt hur långt vi kommit i Sverige när det gäller denna typ av rådgivning. I länder som USA och Storbritannien har man kommit längre, men vi är på god väg. Den här och liknande tjänster ger stora möjligheter för farmaceuter att bidra till bättre läkemedelsanvändning. Omregleringen av apoteksmarknaden kan göra att intresset för denna typ av tjänster ökar, säger Anna Montgomery.

Många har efterlyst en ersättningsmodell för farmaceutiska tjänster på den nya apoteksmarknaden. Krävs detta för att tjänster som den här ska utvecklas i en kommersiell omgivning?

– Det bästa vore om man kan få en ersättning för denna typ av tjänster. Men det är också något som oberoende av detta kan växa fram genom konkurrenstrycket, det kan bli ett sätt att stärka varumärket, säger Anna Montgomery.

Apotekaren Tobias Renberg har i sitt avhandlingsarbete undersökt hur läkemedelsanvändare uppfattar rådgivning på apotek och hur de ser på den framtida utvecklingen av apotekstjänster.

Patienterna upplevde ofta en ökad trygghet av rådgivningen, men bilden är inte entydig. Synen på apotekspersonalens kompetens varierar stort, enligt avhandlingsarbetet.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev