Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Riskmedvetandet sjunker trots Läkemedelsverkets kampanj

Publicerad: 3 juni 2010, 13:55

Fler svenskar handlar läkemedel på nätet och ännu fler kan tänka sig att göra det. Detta trots Läkemedelsverkets kampanj Crime Medicine som syftade till att öka riskmedvetandet.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

Läkemedelsverkets uppföljning av kampanjen Crime Medicine, som pågick under 2008, visar att människors medvetenhet om riskerna med att handla läkemedel på nätet ökade genom kampanjen.
Men undersökningen, som gjorts av Nordisk Mediaanalys,visar också att resultatet inte är bestående.

Enligt läkemedelsverket var medvetandet om riskerna i det närmaste obefintlig före kampanjen. Precis efter att den avslutats var nästan 50 procent av befolkningen medveten om riskerna. I dag är det bara 35 procent som talar om några risker med handel av läkemedel på nätet.

Bo Bergman, läkare vid medicinsk information på Läkemedelsverket, tar detta som intäkt för att en punktinsats inte är tillräcklig.

Verkets uppföljning visar att 20 procent av Sveriges befolkning har köpt läkemedel på nätet, men så många som 70 procent kan tänka sig att göra det. Före kampanjen var samma siffra 53 procent.

Mer än varannan tillfrågad anger som skäl till detta att man inte behöver konsultera en läkare när man handlar på nätet.

Bo Bergman är oroad över att riskmedvetandet sjunker och ser det som en fara för folkhälsan på sikt.

– Många har alltför stark tro på den egna förmågan både att diagnosticera, behandla och skaffa läkemedel, säger han.

Läkemedelsverkets kampanj Crime Medicine gjordes på uppdrag av regeringen och syftet var att öka riskmedvetenheten hos allmänheten. I kampanjen skapade Läkemedelsverket den fiktiva sajten crimemedicine.com. Kampanjen påbörjades under 2008. Under 2009 och 2010 skulle kampanjen hållas vid liv samt uppdateras, men på grund av ekonomiska skäl avbröts kampanjen i början av 2009.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev