Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Så får Apotek Hjärtat kunder att hämta ut mer receptbelagt

Publicerad: 3 december 2015, 10:54

Foto: Jonas Borg/Thinkstock

I ett internt dokument förklarar Apotek Hjärtat hur företaget ska få fler personer att hämta ut receptbelagda läkemedel hos kedjan. Samtidigt anordnas en tävling som baseras på hur de anställda arbetar med det.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverketFarmaciApoteksmarknaden

Merförsäljning och säljtävlingar för handelsvaror är sedan länge en del av vardagen för anställda på apotek. Nu kan Dagens Apotek visa att man på landets största privata apotekskedja, Apotek Hjärtat, även ägnar sig åt merförsäljning av receptbelagda läkemedel.

Dagens Apotek har tagit del av ett dokument från kedjans intranät där anställda informeras om att de ska försöka sälja fler receptbelagda preparat. Dokumentet är undertecknat av kedjans farmaci- och kvalitetschef Annika Svedberg och kedjans försäljningschef Stefan Jönsson.

Som skäl anges bland annat att det bidrar till att öka följsamheten och att det är en service till kunden som hämtar ut läkemedel X att påminna om att även hämta ut läkemedel Y.

”Den tredje anledningen är förstås att vi som företag vill ta en större andel av receptraderna på apoteksmarknaden. För visst är det väl bättre om kunderna hämtar ut sina läkemedel hos oss än hos våra konkurrenter?”, står det i dokumentet. En receptrad är ett uttag av ett läkemedel på recept på apotek. Kedjan använder också begreppet servicerader som är ett internt begrepp med samma betydelse.

Thony Björk, är vice ordförande i den internationella farmacifederationen, Fip, och fram tills nyligen ordförande för fackförbundet Sveriges Farmaceuter. Han ser risker med att Apotek Hjärtat vill få de anställda att sälja mer receptbelagda läkemedel.

– Det finns en risk för uttag av läkemedel som inte ska användas och det kan bidra till felanvändning av läkemedel, säger han.

Av informationen på intranätet framgår också att Apotek Hjärtat inför ett pris till det apotek i respektive region ”som genomfört det bästa kundmötet som en följd av arbetet med servicerader”.

Thony Björk har inte tidigare hört talas om att apotekskedjor håller tävlingar som går ut på att öka försäljningen av receptbelagda preparat.

– Jag tycker att man ska vara försiktig med att anordna aktiviteter som syftar till att anställda ska öka antalet uttag av läkemedel, säger han.

Vad gäller receptbelagda subventionerade läkemedel är det landstingen som betalar den kostnad som överstiger patienternas egenavgifter. Dagens Apotek lät läkemedelscheferna i region Skåne och i Stockholm ta del av dokumentet från intranätet.

Maria Landgren är läkemedelschef för Region Skåne. Hon blir förvånad när hon får höra innehållet i dokumentet.

– Att kedjan arbetar med att förbättra kundmötet är enbart positivt, men jag har svårt att se hur det kan kombineras med att man ska hämta ut så många läkemedel som möjligt, säger hon.

I dokumentet uppges också att de anställda inte ska pracka på kunder onödiga läkemedel. Men Maria Landgren poängterar att det finns risker med att kedjan aktivt arbetar med att få kunderna att hämta ut fler recept.

– Vi har en stor kostnadsökning för läkemedel nu och det kommer många nya läkemedel. Det är viktigt att alla parter bidrar till att undvika onödiga kostnader, till exempel att patienter hämtar ut läkemedel som de egentligen inte bör ha.

Magnus Thyberg, är läkemedelschef i Stockholms läns landsting.

– Vi är beroende av att apoteken hjälper patienterna att få tillgång till läkemedel när de behöver det, men också av att de hjälper patienterna att inte ta ut läkemedel som är överflödiga.

Både han och Maria Landgren påpekar att det är viktigt både av ekonomiska skäl och av miljöskäl att läkemedel inte används i onödan.

– Och allra viktigast är det förstås för patienterna att de inte får läkemedel som de inte behöver och som i värsta fall är skadliga för dem, säger Maria Landgren.

– Jag tänker att den här tävlingen som kedjan anordnar ställer mycket höga krav på personalen att hantera balansgången mellan att sälja läkemedel och ge professionell läkemedelsrådgivning, säger Magnus Thyberg.

Relaterat material

”En tävling som uppmanar till kvalité”

SAMUEL LAGERCRANTZ

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev