Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Smink säljer – inte bantningsmedel

Publicerad: 28 augusti 2013, 06:00

Störst inom handelsvaror är kosttillskotten. Men viktminskningsprodukter går kräftgång på apoteken.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

Försäljningen av handelsvaror undantaget receptfria läkemedel har ett värde på ungefär 2,5 miljarder kronor. Absolut störst inom kategorin är kosttillskott, vars värden snart är 700 miljoner kronor, enligt siffror från Nielsen. Kosttillskotten har vuxit mycket de senaste åren och här satsar apoteken på egna märkesvaror, EMV.

Men även om intresset för kost och hälsa är stort bland konsumenterna så minskar intresset för viktminskningsprodukter som måltidsersättningar.

– Intresset har gått ner totalt sett i samhället. Det är nog inte så konstigt eftersom det finns en stor debatt om olika dieter. Det testas nog andra saker än just den här typen av kostprodukter just nu, säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör på Apoteket AB.

Klart lyft för ansiktskrämer

Hudvård av olika slag är också storsäljare på apoteken. Värdet på försäljningen av fotvårdsprodukter har ökat från 210 miljoner kronor år 2011 till 288 miljoner kronor i år att döma av halvårssiffrorna.

Ansiktskrämer säljs för motsvarande 351 miljoner kronor per år, en ökning med 10 procent bara det senaste året.

Även bland OTC-produkterna är hudbesvär en växande kategori, driven av framför allt produkter mot svamp och torr hud. Och från att knappast ha sålt det alls satsar nu flera apotekskedjor stort på smink.

Än handlar det inte om stora summor men kategorin har vuxit sig tre gånger större de senaste två åren.

CHARLOTTA KJELLBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev