Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

SMS säkrade smidigt ägarbyte

Publicerad: 8 februari 2010, 13:14

SMS säkrade smidigt ägarbyte

Foto: Invigning i Göteborg.

Enligt Apotek Hjärtas tillträdande vice vd Bodil Eriksson gick helgens operation, då hundratals statliga apotek transplanterades till det riskkapitalfinansierade bolaget, enligt planerna.


Ämnen i artikeln:

Apoteksmarknaden

Ett särskilt arbetslag har arbetat intensivt de senaste dagarna för att se till att övertagandet av de 206 apoteken ska gå smidigt. 23 vitala frågor har utvärderats och prickats av för varje apotek, och resultaten har rapporterats via SMS till företagets ledning under helgen.

196 apotek har i nuläget öppnat i Apotek Hjärtats regi. Ytterligare 10 Hjärtat-apotek öppnar i ny regi i morgon, och minst fyra helt nya apotek startas senare i vår.

– Av de nystartade apoteken kommer det i Tyresö bli något av en konceptbutik, där vi kommer att testa en hel del saker, säger Bodil Eriksson, tillträdande vice vd på Apotek Hjärtat, till Dagens Apotek vid invigningen av Apotek Hjärtat på Mäster Samuelsgatan i Stockholm.

Hon lyfter fram den opinionsundersökning, som företaget låtit göra, och som Dagens Apotek skrev om förra veckan.

– Vi vill bygga framtidens apotek och då gäller det att förstå hur kunderna resonerar. Det var glädjande att så många i undersökningen, 46 procent, ser positivt på den omreglerade apoteksmarknaden,

Apoteken har skrudats om under en period, men det är först nu som företagets ledning på allvar får inleda en dialog med personalen, som fram tills nu varit anställd av Apoteket AB.

– Det har inte varit helt enkelt att inte kunna föra dialog med personalen. Men nu blir det mycket informationsöverföring under en period, säger Bodil Eriksson.

Doc Morris aviserade i morse att företaget satsar på ett förenklat kösystem, där receptkunderna ska behöva köa vid maximalt ett tillfälle. Hur resonerar ni i den frågan?

– Det här är en av toppfrågorna för oss, den är på topp tre faktiskt. Många har varit irriterade på kösystemen på apoteken och det här är något som vi kommer att hitta en lösning på snart. Men vi vill ha med oss medarbetarna i dessa diskussioner, säger Bodil Eriksson.

Vilka är de andra frågorna på ”topp tre”?

– Det ena är öppettiderna, det andra service och rådgivning. Vi vill hjälpa konsumenterna att bättre utnyttja den höga kompetensnivå som personalen besitter.

Blir det särskilda rådgivningsrum på apoteken, som på Doc Morris?

– Ja, det är något vi vill satsa på, vi ska se över lokalerna och försöka ordna det. I vissa av de övertagna apoteken finns det redan sådana rum, liksom i de fyra helt nya apoteken.

Ämnen i artikeln:

Apoteksmarknaden

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev