Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Ställer ministern till svars

Publicerad: 11 september 2013, 11:55

Vad görs för att 24-timmarsregeln ska fungera i praktiken? Det vill riksdagsledamoten Peter Hultqvist (S) ha svar på.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

Det finns exempel på att kunder fått vänta upp till tre veckor på att få sitt läkemedel från apoteket, enligt Peter Hultqvist. ”Vinstkraven gör att lagren inte motsvarar behoven”, skriver han i sin fråga till socialminister Göran Hägglund (KD).

Trots att regeringen flera gånger sagt att frågan ska ses över så har ingenting hänt, anser Peter Hultqvist. Han vill veta vilka åtgärder socialministern tänker vidta för att den så kallade 24-timmarsregeln, som innebär att kunden ska få sitt receptbelagda läkemedel inom 24 timmar, ska fungera i praktiken.

Svaret blir att kvarnarna mal. Göran Hägglund hänvisar i sitt svar till de utredningar som sett över 24-timmarsregeln. I Statskontorets slutrapport framgick det att restnoteringar är den vanligaste orsaken till att kunden inte får sitt läkemedel direkt. Läkemedelsverket ska nu kartlägga hur vanligt det är att ett läkemedel är slut hos leverantören.

Läkemedels- och apoteksutredningen drar slutsatsen att omregleringen bara orsakat marginella förändringar i hur många som får sitt läkemedel direkt på apoteket. Utredningen föreslår bland annat att regeln preciseras, eftersom tidsfristen tidigare gällde från när läkemedlet beställdes medan de 24 timmarna nu börjar ticka när kunden frågar efter sin medicin.

Läkemedels- och apoteksutredningens förslag bereds just nu på regeringskansliet, skriver Göran Hägglund i sitt svar på Peter Hultqvists fråga.

LINA ÖSTERBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev