Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Stark framtidstro för fysiska apotek

Publicerad: 15 mars 2016, 15:24

Ann Carlsson är vd på Apoteket AB.

Det fysiska apoteket är här för att stanna. Det är Apoteket AB:s vd Ann Carlsson nästan villig att ta gift på. Fast det krävs anpassning till kundernas behov.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

– Vi har ett ökat tillflöde av människor som kommer till apoteken. Däremot behöver vi precis som alla andra delar i samhället förändras i takt med att våra kunders behov förändras, sade hon på tisdagens Läkemedelsriksdagen i Stockholm.

Samtidigt som fler kommer in på apoteken för att hämta ut sina läkemedel, ökar även försäljningen av receptbelagt på nätet. E-handel och digitala tjänster är alltså också en del av framtiden. I kölvattnet gäller det att utforma apoteken därefter.

– Apoteken kanske behöver se annorlunda ut; ha lite färre drop in-kassor och lite fler öppna ytor där vi bland annat kan lämna ut läkemedel som man har förbeställt, sade Ann Carlsson.

Den ökade tillgången på information påverkar också verksamheten i en tid när många försöker att vara sin egen doktor. Att ta hjälp av internet för att se hur man behandlar en sjukdom eller vad en förändring av ett födelsemärke på kroppen kan betyda är mer regel än undantag för många svenskar. Detta är något som farmaceuterna märker av, enligt Ann Carlsson.

– I dag kommer man ibland in på apoteket med en förklaring av vad man tror att man har och vad man behöver hjälp med. Du har information som du behöver bolla med en trovärdig partner, sade hon.

Dialogen med kunder är därmed viktig och i ständig utveckling. I dag handlar det mer om att ställa frågor liknande ”hur mår du?” och ”har du känt någon typ av förändring sedan du började med de här tabletterna?” i stället för den mer klassiska frågan ”har du använt det här läkemedlet förr?”.

– Det är i den dialogen som det händer väldigt mycket i mötet med människor. Vi jobbar intensivt för att kunna ge mer av rådgivningen på de andra kanalerna lika tryggt och trovärdigt som på apoteken, sade Ann Carlsson.

Hon påpekade också att apotekens roll och kundernas behov förändras i takt med att Vårdsverige utvecklas. När patienter vårdas allt kortare tid på sjukhus och en större del av behandlingen sker hemma ökar behovet av stöd.

– Tillgången till apotek i Sverige är i dag betydligt bättre än till andra vårdinrättningar. Det betyder att vi möter människor väldigt ofta under deras behandlingstid, sade Ann Carlsson.

Annika Carpman

Reporter

annika.carpman@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev