Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Apotek

Stockholmsapotek får tung roll när e-handel rullas ut

Publicerad: 9 Mars 2015, 14:07

Till att börja med kommer nätbeställningar från Apoteksgruppen att packas i apoteket på Holländargatan intill Hötorget i Stockholm.

Foto: Samuel Lagercrantz

De enskilda apoteken ska bli huvudrollsinnehavarna i e-handeln hos Apoteksgruppen, vars handel via nätet ska byggas på ett ovanligt decentraliserat sätt. Men till en början kommer butiken på Holländargatan i Stockholm att fungera som centrum.


Ämnen i artikeln:

Apoteksmarknaden

Till sommaren ska Apoteksgruppen dra igång sin nätbutik med det receptbelagda sortimentet, och senare under året ska egenvårdsprodukterna tillkomma. Utgångspunkten är att det ska vara upp till kunden ifall varor som har beställts på nätet ska levereras direkt hem, avhämtas på det lokala apoteket eller plockas upp hos närmaste paketombud.

Till att börja med kommer nätkundernas beställningar att packas i apoteket på Holländargatan i centrala Stockholm, hur de än ska levereras till slutkunden.

– Initialt går alla leveranser därifrån. Sedan kommer lokala apotek att bli certifierade e-handelsapotek och då kommer de att kunna hantera ordrarna som kunderna vill hämta hos dem, säger Apoteksgruppens it-chef Ola Ebenhart till Dagens Apotek.

Modellen är tänkt att göra det möjligt för apoteken att få fördel av sin närhet till kunderna. Leveranstiden kan bli kort om alla varor finns på hyllan lokalt. Men vad gäller leveranser som går direkt till landets brevinkast och paketombud så kommer de för överskådlig framtid att packas i Stockholm.

I många nischer av detaljhandeln har kedjor svårt att motivera sin butikspersonal att puffa för nätbutiken när de träffar kunder, eftersom det finns rädsla för att kunden ska stanna hemma vid datorn i stället för att komma ned till butiken. Å andra sidan är det en stor andel av detaljhandelns nätkunder som väljer att hämta sina varor i butiken. Kunder väljer webbsidan inte för att slippa gå till butiken utan för att de kanske föredrar överblicken på datorn eller vill förvissa sig om att varan inte är slut när den ska hämtas. Hos Apoteksgruppen kommer intäkten för en nätleverans att tillfalla det lokala apoteket ifall kunden väljer att hämta ut den där.

Även sortimentet i nätbutiken är tänkt att anpassas efter de lokala apoteken. Medan exempelvis det renodlade e-handelsapoteket Apotea har ambitionen att erbjuda alla produkter som finns på apoteksmarknaden, så gör Apoteksgruppen snarast tvärtom.

– Vi kommer nog snarare att fokusera på ett sortiment som är i stort sett gemensamt för våra apoteksbutiker. För kunden blir det inte så logiskt att det varierar beroende på var man bor. Det grundar sig i att vi tror att kundens behov av e-handel omfattar ett lite smalare sortiment. Men sedan ligger det i vår branschs natur att alla apotek kan beställa hem alla produkter med väldigt kort ledtid, säger Ola Ebenhart.

Relaterat material

Han vill pressa hela branschens priser

Lokal e-handel blir Apoteksgruppens nya recept

E-handel högt prioriterat för Cura

Genombrott för apotekens e-handel

Ämnen i artikeln:

Apoteksmarknaden

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev