Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Apotek

Svårt för kunder att nå apotek

Publicerad: 22 April 2010, 13:03

Bara två apotekskedjor ger kunderna direktnummer till apoteken. De som vill prata med ett särskilt apotek hos någon annan kedja kan bli kopplade dit, men numret lämnas inte ut.


Bara Doc Morris och Apotek 1, som startat helt nya apotek, har valt att ha direktnummer till sina apotek. De som vill nå ett enskilt apotek hos de andra kedjorna får ringa växeln, presentera sitt ärende och hoppas på att de släpps igenom.

De flesta frågorna vill, och kan, kundtjänsten svara på. Om en kund nödvändigtvis vill komma i kontakt med ett apotek kopplar växeln. Men lämnar ut numret gör den inte.

Tony Johansson, vd för Apotek 1, säger att det  finns två anledningar till att företaget har valt att använda sig av direktnummer till sina apotek.

– Vi vill synas – vår största resurs är personalen och vi vill skapa en relation mellan kunden och det lokala apoteket. Precis som att man har en husläkare ska man kunna ha en ”husapotekare” som man ska kunna vända sig till för att fråga om råd. Man ska inte behöva gå via en omständlig växel. För oss är det en förtroendefråga, säger han.

Tony Johansson konstaterar att alla apotekskedjor kommer att ha liknande sortiment och därför blir personalen och förtroendet mellan den och kunden ett sätt att konkurrera. Det är också anledningen till att före­taget namnger personalen på varje apotek på sin hemsida och talar om vilka språk som talas på just det apoteket.

Märit Wikström, kommunikationschef på Doc Morris som har både telefonnummer och mejladresser till sina apotek på hemsidan, är inne på liknande tankegångar.

– Det är jätteviktigt för oss att vi är tillgängliga, säger hon.

Apoteket AB går än så länge den andra vägen. Företaget har, som tidigare, ett nummer till kundcentrum som svarar på frågor om öppettider, recept och klubbmedlemskap och tar emot synpunkter och klagomål från kunder. Därifrån kan kunder kopplas till de olika apoteken, men inga nummer lämnas ut.
Men enligt Eva Fernvall, varumärkesdirektör på Apoteket AB, har man inom företaget inte bestämt sig.

– Vi håller på och tittar på det och kommer att bestämma oss nu i vår. Men vår uppfattning är att kunden får bäst hjälp från ett kundcentrum och att personalen ute på apoteket ska kunna ägna sig ostört åt kunderna där.

Övriga apotekskedjor har också bestämt sig att i nuläget satsa på en central kundtjänst, se grafik i Dagens Apotek nr 3/10 som når prenumeranterna i dag.

Tilläggas kan att Eniros nummer­upp­lysning på nätet inte alls hängt med. Där står fortfarande numret till Apoteket AB:s kundtjänst angivet för apotek som i dag tillhör exempelvis Kronans Drog­handel eller Medstop.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev