Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

TLV mejlar när periodens vara är slut

Publicerad: 3 april 2012, 07:46

När periodens vara inte kan levereras mejlar TLV nu apotekspersonalen om vilken produkt som ersätter den.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

Sedan en vecka kan anställda på apotek få ett mejl av Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, med information om periodens vara.

– När ett läkemedel som är utsett till periodens vara inte kan levereras utser vi en ny. Det är det läkemedlet som vi nu snabbare informerar apoteken om via mejl. Det ger dem bättre möjlighet att planera sitt lager, säger Inger Erlandsson, chef för apoteksavdelningen på TLV, i ett pressmeddelande.

Tanken är att personalen på det sättet ska få snabbare information om vilken produkt som gäller. Med den nya mejltjänsten kommer information om produkten en eller två dagar innan den når expeditionssystemen.

Den som vill ha mejl måste själv anmäla intresse för detta. Hittills har cirka 200 personer gjort det, enligt myndigheten.

TLV hoppas också att det ska bli lättare framöver att se på hemsidan vilka läkemedel som är periodens vara eller reserver till dem.

– Med hjälp av färger och förkortningar har vi nu gjort det mer tydligt vilka läkemedel som är periodens vara och vilka som är reserver. Tanken är att underlätta för apoteken att säkerställa inköp och lager, säger Inger Erlandsson.

LINA ÖSTERBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev