Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Tv-reklam för läkemedel fälls

Publicerad: 27 januari 2020, 14:17

Nordic Drugs får betala 165 000 kronor i avgift för att ha brustit mot god branschsed på läkemedelsinformationens område.

Foto: Thinkstock

Informationen i inslaget uppfyller inte kravet på läsbarhet, anser läkemedelsbranschens informationsgranskningsnämnd, IGN.


Det handlar om läkemedlet racekadotril, som kan ges vid symptomatisk behandling av akut diarré. Det säljs och marknadsförs under produktnamnet Hidrasec av bolaget Nordic Drugs.

I ett inslag i ”Efter fem” i TV4 tidigare i januari visades ett sponsorinslag för Hidrasec. Enligt Läkemedelsbranschens etiska regelverk, LER, måste de uppgifter som lämnas i reklam för läkemedel vara tydliga och lätta att tillgodogöra sig för mottagaren. I inslaget visas den så kallade plikttexten, det vill säga den minimiinformation som enligt samma regelverk måste finnas i reklam för läkemedel, under så kort tid att den inte kan anses som lätt läsbar, anser IGN.

Nordic Drugs har tidigare fällts på liknande grund, då för marknadsföring av nässprayen Nasoferm. I det sponsringsmeddelandet var visningstiden också för kort.

Nordic Drugs har svarat nämnden att bolaget tillgodosett regelverkets krav ”så långt det är möjligt”, då inslaget är fem sekunder kort. IGN anser att bolaget i sådana fall borde hitta andra vägar för sin marknadsföring. Nämnden anser, då bolaget fällts för samma sak tidigare, att överträdelsen är av allvarlig grad och dömer Nordic Drugs att betala 165 000 kronor.

Sara Heyman

Teamledare – nyheter

sara.heyman@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev