Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Utöka servicebolags uppdrag

Publicerad: 9 oktober 2009, 10:41

Det blir en utmaning att koordinera läkemedelskedjan och bibehålla patientsäkerheten under omregleringen. Det menar Yvonne Stargård, apotekschef i Solna, som i ett brev till socialministern föreslår att Apotekens Service AB, ASAB, ska få ett utökat uppdrag på detta område.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverketApoteksmarknaden

Yvonne Stargård, chef på Apoteket Kvarnen i Solna, skrev brevet med anledning av en artikel i Dagens Apotek i våras om regeringens planering för en ny läkemedelsstrategi.

Hon menar att omregleringen av apoteksmarknaden ger den enskilda en stor frihet, men kan försvåra arbetet med läkemedelskedjan.

Hon berättar i brevet till ministern om sitt arbete med att ta fram gemensamma rutiner för apotek, vårdcentraler, kommun och hemtjänstföretag när det gäller läkemedelshanteringen.

Hon undrar vem som i framtiden ska hålla samman detta arbete, som tidigare koordinerats av apoteksområdeschefer och i dag av apotekschefer.

Som en lösning föreslår hon att Apotekens Service AB, ASAB, får ett utökat uppdrag.

”Jag är övertygad om att det finns ett behov av ett Apotekens Service för andra delar än IT, system, e-recept, och så vidare. Vi måste kunna följa upp eventuella avvikelser, felexpeditioner och kundsynpunkter på ett sammanhållet sätt", skriver Yvonne Stargård.

”Kanske finns det en möjlighet att ge ASAB ett utökat ansvar i att vara en länk även då det gäller patientsäkerhet i verksamheten, servicedesk för rutiner med mera, och inte bara då det gäller system och hårdvara”, fortsätter hon.

Hon berättar för Dagens Apotek om ett aktuellt exempel från sin vardag.

– Ett fel på ett recept uppstod nyligen till följd av ett fel i läkarens elektroniska journalsystem. Det upptäcktes i dialog med kunden på apoteket. I första hand kontaktar man naturligtvis läkaren för att reda ut detta.

– Men var ska man rapportera systemfelet? Vi har haft personer inom Apoteket som arbetat med kvalitetsfrågor av denna typ, men det ansvaret har bolaget inte i framtiden. En logisk lösning vore att detta kunde rapporteras till och hanteras av Servicebolaget.

– Om ASAB ansvarar för att systemen fungerar och är åtkomliga för alla, borde det vara så att de också har ansvar att samla in avvikelser som härrör från systemen, säger Yvonne Stargård.

I ett svarsbrev tackar socialminister Göran Hägglund (kd) för synpunkterna, och beskriver på övergripande nivå ambitionerna att ta fram en ny läkemedelsstrategi.

Yvonne Stargård har även framfört sina tankegångar till Ylva Hambraeus Björling, vd för Apotekens Service AB.

– Hon insåg behovet men svarade precis som ministern på övergripande nivå, säger Yvonne Stargård.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev