Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Växande e-handel viktig för Hjärtat

Publicerad: 19 december 2016, 13:13

Apotek Hjärtats e-handel växer ungefär dubbelt så snabbt som onlinemarknaden för apoteksbranschen i stort, enligt Apotek Hjärtats kommunikationschef.

Ämnen i artikeln:

Apoteksmarknaden

Dagens Apotek fortsätter serien med intervjuer om de viktigaste händelserna för apotekskedjorna i år. Nu har turen kommit till Apotek Hjärtat.

Vilka har varit de viktigaste apotekshändelserna för er?

– För vår del präglades fjolåret till stor de av integrationen med Ica. Nu är vi igenom integrationsfasen och i år har fullt fokus legat på fortsatt utveckling vårt kunderbjudande. Där är e-handeln viktig för oss, säger Jonas Mjöbäck, kommunikationschef på Apotek Hjärtat.

Bland annat har Hjärtat utvecklat sin plattform för e-handel, lanserat en app och arbetat med förbättrat leveranserbjudande.

– E-handeln kräver snabba leveranser. Förutom leveranser hem eller till ombud så kan våra onlinekunder hämta ut sina varor på något av våra 400 apotek, vilket hälften av kunderna väljer att göra. Där skiljer vi oss mot renodlade e-handelsaktörer som till exempel Apotea, fortsätter Jonas Mjöbäck.

Han berättar också att kedjan har inlett samarbeten med startup-bolagen Instabox och Budbee.

– Det möjliggör för en miljon hushåll att få leveranser fram till dörren samma dag.

E-handel har hittills tagit 4-5 procent av den totala apoteksmarknaden. Apotek Hjärtats e-handel växer ungefär dubbelt så snabbt som onlinemarknaden för apoteksbranschen i stort, enligt Jonas Mjöbäck.

Under året har Apotek Hjärtat också börjat integrera Hjärtats och Icas lojalitetsprogram och erbjuder kunderna gemensam bonus.

– Något som jag också vill nämna är vår satsning på enklare vårdcentraler, så kallade Minutkliniker. I dag testar apotekskedjan sex Minutkliniker i Stockholm och Göteborg – fyra av dem ligger i större apotek och två i anslutning till Ica Maxi där det också finns apotek.

På Minutkliniken träffar kunderna en sjuksköterska och kan vid behov få kontakt med en läkare, som kan skriva ut recept. Apotek Hjärtat har en anställd läkare som på distans kan serva flera kliniker. Kunderna betalar 200 kronor för att få träffa en sjuksköterska och 290 kronor om det också ska ingå en läkarkontakt.

– Ambitionen är att rulla ut satsningen på Minutkliniker i bredare skala. Klinikerna ska etableras på fler orter.

Enligt Jonas Mjöbäck har kunderna varit ”extremt nöjda” med Minutklinikerna.

– På en sjugradig skala ger 98 procent av kunderna betyget 6 eller 7 i våra undersökningar, säger han.

Relaterat material

Lloyds lyfter fram läkare i läsplattan

BOEL HALLDÉN

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev