Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Apotek

Yrvaket, Göran Hägglund

Publicerad: 30 April 2010, 08:46

Yrvaket, Göran Hägglund

Foto: Göran Hägglund (kd).

ANALYS: Socialministern sägs vara bekymrad över en ganska förutsägbar följd av omregleringen – att kunder inte alltid hänvisas till konkurrenter. Välkommen till den omreglerade apoteksmarknad som du har skapat, ministern.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

Omregleringen har i inledningsfasen orsakat problem för vissa patienter med recept, vars läkemedel visat sig vara slut på det valda apoteket.

I monopolets Sverige har apotekspersonalen i sådana fall enkelt kunnat ta fram information om vilket apotek som har läkemedlet inne, och hänvisa patienten dit.

I det omreglerade Sverige får apotekspersonalen hantera situationen lite annorlunda – apoteken har ju inte tillträde till konkurrenternas lagersaldo. Dagens Apotek har tagit upp problemet några gånger tidigare i spalterna.

Till skillnad från många andra av frågorna på apoteksområdet känns den här ganska enkel.

I min värld finns det i huvudsak tre sätt för personalen att agera om ett läkemedel är slut, rätta mig gärna om jag har fel.

» Beställa hem läkemedlet och be kunden återkomma.

» Hänvisa till närmaste apotek inom den egna kedjan, helst efter att ha ringt och kollat att läkemedlet finns inne.

» Hänvisa till närmaste apotek i största allmänhet, helst efter att ha ringt och kollat att läkemedlet finns inne.

Vilken väg som väljs borde förstås avgöras av kundens situation – hälsostatus, möjligheter att ta sig till ett annat apotek, om kunden har kvar något av medicinen, hur viktigt läkemedlet är med mera.

Det här valet är den farmaceutiska personalen på apoteken, med sin djupt rotade omsorg om kunderna, högst kapabel att göra.

Kommersiella hänsyn kan påverka i vilken grad de olika alternativen väljs. Men att allt för mycket låta ett sådant tänkande gå ut över kunder i behov av läkemedel skulle göra alla till förlorare – apotekskunder, apotekspersonal och i förlängningen apoteksföretag och apoteksbransch.

Enligt Läkemedelsvärlden har socialminister Göran Hägglund (kd) nåtts av mängder av brev från arga apotekskunder som inte fått hjälp att hitta närmaste apotek (kanske har omregleringsfientliga PRO spelat en roll här?).

Ministern och/eller hans departement ska ha ondgjort sig över läget och vill enligt tidningen kalla branschen till ett möte – något som branschföreningen så sent som i går dock inte hade hört något om.

Som vid alla stora systemskiften kan man förvänta sig vissa inkörningsproblem – och det är väl det som breven till ministern ger uttryck för.

Det är förstås bra att ministern bryr sig, men reaktionen känns lite yrvaken. Det här problemet var ju inte precis svårt att förutse.

Den nya branschen och de farmaceutiska professionerna borde få förtroendet att lösa den här knuten på egen hand.

Det ligger i högsta grad i deras eget intresse, och de behöver nog inte tas i örat.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev