Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folkhälsa

Landstinget Kronoberg först med teletal via växeln

Publicerad: 7 mars 2008, 12:32

Som första landsting har Landstinget Kronoberg anslutit sin växel till teletal, en tjänst för personer med tal- eller språksvårigheter.


– Välkommen till Landstinget Kronoberg. Önskar du en stödperson som ger tal- minnes- eller anteckningsstöd?

Den frågan möter från och med i onsdags alla som ringer till Landstinget Kronobergs telefonväxel.

– Vi har många invånare som har behov av detta – personer med afasi, åldringar, personer som ser och hör dåligt. Nu får de höra en mänsklig röst som hjälper dem till rätta. Det underlättar mycket, säger Kjell Gustafsson (c), ordförande i handikapprådet.

När en person väljer att ringa med teletal ringer tolken upp den person eller avdelning som efterfrågas och förklarar varför teletal ska vara med under samtalet, som sedan genomförs som ett trepartssamtal.

Teletaltolken kan tolka tal och röster som är svåra att förstå, tydliggöra det som sägs, hjälpa den som ringer att komma ihåg vad han eller hon ska säga och vad som sägs under samtalet och föra minnesanteckningar. Tolken har tystnadsplikt.

Förutom att tjänsten underlättar för personer med funktionshinder tror Kjell Gustafsson att teletal också innebär en effektivisering för landstinget.

– Vi kan hindra onödiga akutresor när människor får hjälp att hamna rätt, hjälp med att boka tider och liknande.

Teletaltjänsten drivs av Post- och telestyrelsen och kostar ingenting för den som ringer att använda.

Läs mer om teletal hos Post- och telestyrelsen

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev