Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Forskning

Bekvämlighet var främsta skäl att kontakta internetdoktor

Publicerad: 23 oktober 2003, 08:54

Mer än två av tre personer som ställde frågor till Fråga doktorn-tjänsten på den svenska sajten Infomedica var kvinnor. Den vanligaste anledningen till att kontakta en nätläkare var bekvämlighet. Det framgår av en omfattande enkät, som beskrivs i en artikel i tidskriften Journal of Medical Internet Research.


Ämnen i artikeln:

NätläkarbolagMedicinska nyheter

För fem år sedan startade sajten Infomedica en gratis tjänst, Fråga doktorn, där vem som helst gratis får ställa frågor om hälsa och sjukdom. Under perioden från november 2001 till och med januari 2002 ställdes frågor av 3622 personer, varav 71 procent var kvinnor. Genomsnittsåldern var 41 år.  Enkäten gjordes av Göran Umefjord, Nyland, Göran Petersson, Härnösand och Katarina Hamberg, Umeå.

Enkäten innehöll frågor på temat "Varför valde du att ställa en fråga till Infomedicas Fråga doktorn-tjänst?". Det fanns sju olika svarsalternativ på frågan och den svarande fick uppge flera svar. Dessutom fanns möjlighet att lämna egna kommentarer i ett fritextfönster. Enkäten visades i ett separat fönster på frågeställarens dator i samband med att svaret på frågan lämnades. 36 procent av de tillfrågade besvarade enkäten.  Det viktigaste skälet var "bekvämlighet", som uppgavs av 52 procent av de svarande enkätdeltagarna. 36 procent uppgav "anonymitet" som skäl till frågan. Att "doktorn är upptagen" angavs av 21 procent och att det är "svårt att hitta tid att besöka läkare" svarade 16 procent. Svårighet att avtala om en tid hos doktorn angav 13 procent. Färre, 9 procent, svarade att ett skäl att fråga internetdoktorn var att de kände sig obekväma vid tanken på att träffa en riktig läkare, medan 3 procent uppgav att de inte hade råd att gå till doktorn.  En önskan om en kompletterande uppfattning från en annan läkare, var det vanligaste svaret bland de som uppgav alternativ i fritextrutan. 31 procent av de 360 som använde fritextalternativet angav sådana skäl. Missnöje med tidigare läkare angavs av 25 procent. 15 procent uppgav bedömning av ett medicinskt problem som skäl att kontakta Fråga doktorn. 4 procent uppgav skäl som att det var pinsamt att kontakta en vanlig läkare, eller att "jag har redan kontaktat läkare men är fortfarande oroad". Några kallade sig själva hypokondriker. 4 procent hade skäl som att det är enklare att kommunicera skriftligt än muntligt.  Sammanfattningsvis menar författarna att de flesta kontaktar Fråga doktorn på grund av det är bekvämt, men att tjänsten också kan vara av värde för individer som har behov som den vanliga sjukvården inte har kunnat möta.

Sten Erik Jensen

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev