Dags för årets första Nobelpris

Publicerad: 5 oktober 2020, 08:36

I dag offentliggörs vem eller vilka som får årets Nobelpris i fysiologi eller medicin, som är det första priset att tillkännages under ”Nobelveckan”.

Vem eller vilka som tilldelas det prestigefyllda priset i år är höljt i dunkel. Så klart.

Det internationella analysföretaget Clarivate tror dock att Pamela J. Bjorkman och Jack L. Strominger, båda USA, har god chans att kamma hem priset. Detta tack vare deras karakterisering av det så kallade histokompatibilitetskomplexet, förkortat MHC. Det är dels ett område av gener på arvsmassan, dels de proteiner som dessa gener kodar för och som har en avgörande betydelse för hur vårt immunförsvar reagerar på kroppsfrämmande substanser, så kallade antigener. Detta har, i sin tur, haft mycket stor betydelse för exempelvis transplantationskirurgin och utvecklingen av nya vacciner.

Clarivate baserar gissningarna på hur många citeringar i vetenskapliga tidskrifter olika forskare har. Ju fler citeringar, desto högre chans att belönas med ”prisernas pris”.

Precis som Clarivate listar den amerikanska läkarorganisationen APS (American Physiological Society) flera möjliga pristagare. Ett av organisationens tips är Charles Rice och Ralf Bartenschlager, även de USA, för deras arbete kring hepatit C, något som resulterat i att denna sjukdom i dag går att bota.

TT