De vinner prestigefyllda Laskerpriset

Publicerad: 27 september 2021, 08:15

Vinnarna av Laskerpriset 2021 är bland andra Drew Weissman och Katalin Karikó.

Foto: Peggy Peterson, Penn Medicine

Årets Laskerpris går bland annat till forskarna Drew Weissman och Katalin Karikó för att ha utvecklat mRNA-tekniken som möjliggjort några av vaccinen mot covid-19.

Ämnen i artikeln:

Covid-19NobelprisetCovidvaccin

De amerikanska utmärkelserna räknas som de näst finaste i världen inom medicinsk forskning, efter Nobelpriset i fysiologi eller medicin. Det här är årets vinnare inom de tre kategorierna:

Lasker-Debakey-priset för klinisk forskning tilldelas immunologen Drew Weissman, University of Pennsylvania i USA, och biokemisten Katalin Karikó, även hon vid University of Pennsylvania samt läkemedelsbolaget Biontech i Tyskland. De är två viktiga forskare bakom mRNA-tekniken och deras arbete har varit av stor betydelse för att rekordsnabbt få fram effektiva mRNA-vaccin mot covid-19.

Läs även: Pfizers vaccin kan ge långvarigt skydd

Med mRNA-teknik går det att framställa ett vaccin snabbare än med traditionella metoder. Enkelt förklarat förs mRNA-molekylen in i kroppen via en pytteliten fettbubbla och molekylen fungerar sedan som en konstruktionsritning för protein som är unikt för ett specifikt virus.

Nyligen belönades även Drew Weissman och Katalin Karikó med det så kallade Breakthrough Prize för sin forskning.

Albert Lasker-priset för grundforskning går i år till Dieter Oesterhelt, Tyskland, Karl Deisseroth, USA och Peter Hegemann, Tyskland, för upptäckten av ljuskänsliga mikrobiella proteiner som används inom optogenetik

Lasker Koshland-priset för särskild prestation inom medicinsk vetenskap går till den amerikanske forskaren och tidigare Nobelpristagaren David Baltimore. Han prisas för sina viktiga upptäcker inom virologi, immunologi och cancer samt för sitt mentorskap och akademiska ledarskap.

Priserna tillkännagavs den 24 september av The Albert and Mary Lasker Foundation i New York. Juryn har även tagit hänsyn till nomineringar som kom in i fjol, eftersom fjolårets utdelning av Laskerpriset ställdes in på grund av pandemin av covid-19.

Forskare bakom Herceptin får Laskerpriset