Forskare skapade syntetiska musembryon

Publicerad: 31 augusti 2022, 06:55

Bild 1/2  Mikroskopbild av ett syntetiskt musembryo. Det gröna visar hjärnstruktur och det lila är hjärtvävnad.

Foto: Gianluca Amadei, Charlotte Handford

Forskare har lyckats få stamceller att bli ett musembryo, utan inblandning av vare sig äggceller eller spermier.

Ämnen i artikeln:

Nature

Det är två olika forskargrupper som lyckats få embryon skapade från stamceller att växa i labbmiljö. Musembryona har enligt artiklarna, som publicerats i tidskrifterna Cell och Nature, överlevt i åtta dagar.

Under den tiden hade de börjat utveckla en hjärtliknande struktur, mag-tarmkanal och början till hjärna. För att ett musembryo ska utvecklas till en mus som kan klara sig, krävs att det växt under 20 dagar.

Det forskarna har gjort är att använda stamceller från ett vanligt musembryo och låtit dem växa. Det har gjorts flera tidigare försök att få sådana stamceller att utvecklas till nya embryon, men de har inte klarat sig lika länge. Det forskarna nu gjorde var att låta stamcellerna från embryot växa tillsammans med en annan sorts stamceller, en sort som sedan utvecklas till att bli moderkaka. Det visade sig framgångsfullt.

Dessutom använde de en teknik som den andra forskargruppen utvecklat. Den bygger på att miljön där embryot växer utgörs av en vaggande glasburk med en viss typ av ventilation som påminner om en livmoder.

Forskarna hoppas att de i och med den syntetiska modellen ska kunna få kunskap om den första tiden i fosterutvecklingen. I Sverige, och i många andra länder, får man inte forska på mänskliga embryon som är mer 14 dagar gamla. Men genom att studera syntetiska och odlade embryon skulle det kunna vara möjligt.

Forskarna hoppas också att metoden på sikt skulle kunna användas för att skapa organmodeller eller organ till människor.