Gensax gav oväntade mutationer

Publicerad: 4 februari 2022, 09:37

Gensaxen Crispr har revolutionerat möjligheterna att klippa och klistra i vår arvsmassa. Arkivbild.

Foto: Pica Pressfoto

Gensaxen Crispr ger hopp om att kunna bota genetiska sjukdomar genom att ändra i arvsmassan. Men i försök på akvariefiskar har svenska forskare nu upptäckt att gensaxen kan orsaka oväntade mutationer och de uppmanar till försiktighet.

Ämnen i artikeln:

Medicinska nyheterI korthet

Gensaxen, kallad Crispr/Cas9, innebär helt nya möjligheter att klippa och klistra i arvsmassa, och det finns stora förhoppningar om att metoden ska leda till nya behandlingar mot genetiska sjukdomar. Men en förutsättning är att arvsmassan ändras på ett säkert sätt, utan att det uppstår förändringar i andra gener än de man tänkt sig.

För att ta reda på mer om risken för att det ska ske, har forskare vid Uppsala universitet analyserat arvsmassan hos över 1 000 zebrafiskar från två generationer, som fått sitt dna ändrat med gensaxen.

Även om experimenten utförts på zebrafiskar tror forskarna att resultaten skulle se liknande ut även hos människor, eftersom dna-molekylerna och deras sätt att fungera inte skiljer sig så mycket åt.

Resultaten, som publiceras i tidskriften Nature communications, visar att zebrafiskarna fått flera olika typer av oväntade förändringar i arvsmassan. Det handlade både om att större dna-bitar ändrats än vad som var avsett, och att de uppstod i ”fel” delar av arvsmassan.