Mer eksem hos barn med få typer av tarmbakterier

Publicerad: 22 januari 2008, 12:08

Nyfödda som har låg variation av bakterier i sin avföring får i större utsträckning atopiska eksem vid 18 månaders ålder, enligt en ny svensk studie.

Forskare vid Lunds och Göteborgs universitet har tillsammans med utländska kollegor studerat kopplingen mellan en rik bakterieflora i tarmen hos nyfödda och barnens risk att senare i livet drabbas av atopiska eksem.

I studien som publiceras i januarinumret av tidskriften Journal of Allergy och Clinical Immunology undersökte forskarna diversiteten av bakteriefloran i avföringsprover hos 35 nyfödda barn. Barnen hade valts ut från ett större studiematerial beroende på om de vid 18 månaders ålder hade diagnostiserats med atopiska eksem eller inte.

Forskarna fann att de 15 spädbarn som senare fick eksem hade färre typer av bakterier i sin avföring jämfört med de 20 barn som vid 18 månaders ålder var friska.

Resultaten ger stöd åt hypotesen att förekomsten av en rik tarmflora kan skydda mot uppkomsten av allergier och annan överkänslighet. Enligt hypotesen gör en hög diversitet av bakterier att immunförsvaret mognar bättre.

Journal of Allergy and Clinical Immunology 2007; 121: 1 129–134