Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Forskning

Protesforskare berättade inte om komplikation

Publicerad: 22 september 2022, 09:06
Uppdaterad: 22 september 2022, 14:04

Forskare vid bland annat Chalmers tekniska högskola har fått stor uppmärksamhet för utvecklingen av tankestyrda skelettförankrade proteser. Bilden är från ett reportage i Dagens Medicin år 2015.

Foto: Henrik Brunnsgård/Bildbyrån

Forskare vid Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet fick internationell uppmärksamhet för en studie av tankestyrda protesarmar med känsel. Men de berättade inte att en av patienterna fick en allvarlig komplikation, skriver Forskning & Framsteg.


Ämnen i artikeln:

ChalmersGöteborgs universitetOrtopediNew England Journal of MedicineToppnyheter

Det var i april 2020 som forskarna publicerade resultaten i den mycket ansedda tidskriften New England Journal of Medicine. De beskrev där hur det gått för fyra amputerade patienter som fått den nya typen av banbrytande robotarmar. 

Flera medier skrev om resultaten, däribland Dagens Medicin och vi listade även studien senare som en av 2020 års viktigaste forskningsnyheter

Artikeln gav ingående beskrivningar av hur det gått för tre av patienterna, men för den fjärde var bilden inte lika fullödig. Forskarna skriver bland annat att han inte deltagit i uppföljningen.

Tidningen Forskning & Framsteg berättar nu att den fjärde patienten, en man från Småland, drabbats av en allvarlig komplikation i form av sepsis, till synes på grund av en infektion kopplad till implantatet. 

Mannen överlevde men fick ett år senare ytterligare en infektion i armstumpen. Läkare var tvungna att avlägsna de inopererade elektroderna som var tänkta att skicka och ta emot signaler från protesens styr- och känselsystem.

Ingenting om dessa komplikationer står med i rapporten i New England Journal of Medicine, trots att dessa var kända innan artikeln publicerades. Forskarna skriver tvärtom att inga allvarliga negativa händelser inträffat, som infektioner, och att inga användare varit tvungna att sluta använda protesen. De hänvisar här till data i ett supplement där de dock bara rapporterar händelser för tre patienter. 

Läs också: De vill skapa ben och brosk i laboratoriet

Men i Forskning & Framsteg säger patienten själv att han visst deltagit i uppföljningen.

Publikationens försteförfattare Max Ortiz Catalan uppger för tidningen att deras artikel i stort var klar när komplikationerna inträffade och att de därför inte nämndes. De har enligt Ortiz Catalan planerat rapportera om den fjärde patienten mer ingående i en separat artikel som ännu inte publicerats.

Vidare uppger han att den fjärde patienten inte egentligen skulle vara med då artikeln var tänkt att handla om robotarmar med känsel som fungerar i vardagen. För den småländske patienten blev detta aldrig fallet. Han nämndes ändå till slut i artikeln då redaktörerna på New England Journal of Medicine enligt forskarna önskade att han skulle finnas med. 

I Forskning & Framsteg får Göteborgsforskarna kritik av Niklas Juth, professor i klinisk medicinsk etik vid Uppsala universitet. 

– Att berätta om komplikationer ingår i ett ärligt rapporterade om forskningsresultat. Jag tycker att det här är ett ganska uppenbart fall av förvanskning, att man förskönar resultaten för att få dem att framstå som bättre än vad de är, säger han till tidningen. 

Under torsdagen återkom studiens sisteförfattare, ortopeden Rickard Brånemark, till Dagens Medicin via mejl med en kommentar. I mejlet framgår att forskarna beklagar att komplikationerna utelämnades ur rapporten vid publiceringen i New England Journal och att forskarna nu jobbar tillsammans med tidskriften med att uppdatera rapporten.
Läs en utförligare artikel om vad forskarna svarar Dagens Medicin här 

Kommentarer

Arbetar du i sjukvården och vill kommentera texten utifrån din yrkesroll?

Klicka här!

Kommentarer publiceras efter granskning.

Carl-Magnus Hake

Reporter

carl-magnus.hake@dagensmedicin.se

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev