Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Syskon, husdjur och tobaksrök minskade allergirisk

Publicerad: 24 April 2002, 12:48

Sannolikheten att drabbas av atopiska besvär var minskad bland unga vuxna som hade växt upp i stora familjer, bland dem som hade haft kontakt med pälsdjur och bland personer som hade exponerats för tobaksrök under barndomen. Det visar en studie som presenteras i tidskriften Clinical & Experimental Allergy.

För att undersöka olika miljöfaktorers påverkan på förekomsten av atopi utförde en grupp forskare från bland annat Bispebjerg sjukhus i Köpenhamn, en studie där de undersökte förekomsten av atopi, men även faktorer som kan förknippas med detta bland unga vuxna danskar.  Totalt undersökte forskarna 525 personer mellan 19 till 29 år. Alla deltagare fick fylla i enkäter där de bland annat fick redogöra för om de hade astma, eller nästäppa, om olika rökvanor, familjestorlek och utbildningsgrad. Deltagarna fick även genomgå ett pricktest, samt en lungfunktionsundersökning.  Atopi definierades som ett positivt pricktest.  Studien visar att totalt 32 procent av studiedeltagarna hade atopisk sjukdom. Bland män var förekomsten 43 procent och bland kvinnor var den 23 procent.  Forskarna fann en signifikant koppling mellan positivt pricktest och hudutslag, nästäppa, klåda, samt astma. Däremot fann de att de studiedeltagare som kom i kontakt med pälsdjur under barndomen hade minskad förekomst av positiva pricktest. Samma koppling fann forskarna bland dem som utsattes för tobaksrök under barndomen, samt bland dem som utsattes för tobaksrök vid vuxen ålder.  Ett ökande antal äldre syskon minskade risken för gräsallergi bland studiedeltagarna.  Forskarna fann ingen signifikant koppling mellan positiva pricktest och förekomsten av luftvägsinfektioner som krävde sjukhusvård före fem års ålder. Det fanns inte heller någon koppling mellan positiva pricktest bland dem som hade delat rum under barndomen.