Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fysioterapi

Ortopedklinik siktar framåt

Publicerad: 24 maj 2006, 13:34

Inramade hockeyhjältar med vinnarleenden pryder väggarna på Capio Artro Clinic, ur radion strömmar skvalmusik. Det enda som avslöjar att mottagningen är en av de ledande inom it i vården är en midjehög dator som står precis bredvid receptionen.


- Drömmen är en helt pappers- och pengalös klinik, säger klinikchefen och läkaren Magnus Forssblad. Därför får patienterna själva checka in i en dator med sitt personnummer när de kommer, kontokortet kan de också dra genom en apparat så att betalningen är klar.

- Jag tror att det här både effektiviserar och gör vården bättre. Vi lägger mindre tid på trista administrativa uppgifter och hinner ta hand om fler patienter, fortsätter han.

Han berättar att Artro Clinic ligger långt före när det gäller it i vården i Sverige.

På hemsidan finns en Akut online där patienten kan avboka och omboka besök, och patientportalen utvecklas nu. Via webben ska patienten kunna gå in med mejladress eller mobilnummer och skriva in sjukdomshistoria, så att läkaren kan se om det finns något extra att tänka på före besök och operation. Patienterna ska också kunna förnya recept, avboka och omboka besök och se om deras remiss kommit in. Dessutom ska patienten kunna betala via direkt nätet.

- Vi ska ha en sista minuten-lista med lediga operationstider där man skriver upp sig när man kan och vill opereras. Sedan piper det till i mobiltelefonen när en ledig sista tid dyker upp, säger Magnus Forssblad.

Datoriserat system i tre år  Artro Clinic har försökt införa it i vården i möjligaste mån sedan slutet av 1990-talet. I tre år har kliniken använt ett datoriserat journalsystem. Operationerna filmas och sparas för att sedan kunna visa det exakta problemet som är svårbeskrivet i en journal. Personalen är positiv till utvecklingen och patienterna nöjda trots att några av de äldre fortfarande vill ha kallelsen via brev och inte mejl eller sms.

Piper i god tid  Dagen innan 60-åriga Christina von Kokowska-Walter ska gå på sjukgymnastik på Artro Clinic piper det till i mobilen.

- Det är toppen med påminnelse via sms, säger hon.   Hon har besökt kliniken under flera år och tycker att incheckningsmaskinen på kliniken fungerar bra.

- Skulle jag vara ute i sista stund och behöva en operation skulle jag inte tveka att boka via nätet, det händer ju att man inte kommer fram via växeln, säger hon.

Christina von Kokowska-Walter blir glad av en personlig kontakt med läkaren och hon tror inte att datoriseringen är ett hot mot den personliga tiden med läkaren. Inte heller klinikchefen oroar sig.

- Nej, jag är inte rädd för att vården ska bli opersonlig och kall. Datorerna här gör att vi får mer tid  till patienterna, avslutar Magnus Forssblad.

Karin Abrahamsson

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev