Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kommunal Hälsa

Ny skandal för kritiserat larmföretag

Publicerad: 12 November 2020, 11:18

Larmföretaget missade att följa upp användare av trygghetslarm. (Arkivbild)

Foto: Getty Images

Larmföretaget kontrollerade inte trygghetslarmen som det lovat. En person som avlidit i sin bostad hittades inte förrän efter tre månader.


Alla som inte använt sitt trygghetslarm på 30 dagar skulle få ett kontrollsamtal, så att man visste att de mådde bra. Det hade larmföretaget Tunstall utlovat i Trollhättans kommun, rapporterar SVT Nyheter Väst.

Men enligt en felrapport från kommunens socialkontor missades detta ifjol, för ett stort antal brukare i ett års tid. Därför kunde en person med larm ligga död hemma i tre månader.

Nu fungerar dock kontrollsamtalen som det var tänkt, uppger larmföretaget.

– Det är jätteolyckligt det som skett, säger Johan Lenander, vd för Tunstall, till SVT Nyheter Väst.

Tunstall har tidigare i höst fått omfattande kritik för trygghetslarm som inte fungerat. Tusentals brukare i flera kommuner möttes av då långa väntetider när de har tryckt på larmknappen. I Luleå kommun avled en person efter att ha larmat åtta gånger utan att ha fått kontakt med hemtjänsten. Efteråt polisanmälde anhöriga larmoperatören, något som Dagens Medicin rapporterat.

TT/Dagens Medicin

Relaterat material

Kaos när larmföretag bytte plattform 

Trygghetslarm fungerade inte – person avled 

 

TT

redaktionen@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev