Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kongresser

Tio råd till twittrande läkare

Publicerad: 4 juni 2013, 21:17

Asco 2013 De sociala medierna intog också Asco. Twittrare träffades på ett möte, och konferensens Twitter-team har tio goda råd till twittrande läkare.


Ämnen i artikeln:

ASCO

Twitter-intresserade konferensdeltagare bjöds in för att diskutera nätverkande och, sjävklart, twittrande. Under den informella diskussionen pratades det bland annat säkerhet i sociala medier, spridningen av mikrobloggen Twitter bland läkare och hur man bär sig åt för att hålla sina tweets, Twitter-inlägg, korta. Gränsen går vid 140 tecken.

För Mike Thompson, amerikansk hematolog, är Twitter ytterligare ett sätt att kommunicera, men det ger honom också möjlighet att interagera med experter och göra sitt namn känt.

– Med Twitter, som är min favorit bland sociala medier, kan du välja vem du vill följa, och människor kan välja att följa eller inte följa dig. Du har också möjlighet att stänga av och på och att filtrera informationen. Så det är ett bra sätt att få ytterligare information utöver ”sterila” abstract, och du kan få höra andras åsikter om resultaten och inte bara författarens tolkning, säger han.

Asco använder sig av Twitter en hel del och konferensens särskilda Twitter-team kom med tio råd till läkare som vill använda sociala medier:

■ Utnyttja sociala medier som en möjlighet att sprida trovärdig information och påverka både dina kollegor och patienterna.
■   
■ Använd Twitter ofta: För att ”boosta” din profil ska du själv tweeta, svara andra och skapa nytt innehåll.
■   
■ Tala om vem du är – allt kan spåras, anonymitet är en myt.
■   
■ Var uppmärksam på tystnadsplikten. När dina tweets handlar om din roll som läkare ska du vara säker på att allt vad du gör är i enlighet med lagen.
■   
■ Sätt det du skriver i ett sammanhang. Var tydlig med din utgångspunkt. Uttalar du dig till exempel som privatperson, å din arbetsgivares vägnar eller i din yrkesroll?
■   
■ Var uppmärksam på intressekonflikter.
■   
■ Kom ihåg dina källor. Om du hänvisar till något, så kom ihåg varifrån du har fått det.
■   
■ Professionalitet är avgörande. Ditt uppförande på nätet bör alltid reflektera din yrkesroll.
■   
■ Skilj på personligt och professionellt. Behåll den professionella distansen mellan dig själv och dina patienter, både privat och online.
■   
■ Var uppmärksam på din arbetsgivares riktlinjer för användning av sociala medier. Om du har några funderingar, så fråga om råd.

Läs också: Practical guidance: The use of Social Media in Oncology practice, publicerad i Journal of Oncology Practice 2012.

Ämnen i artikeln:

ASCO

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev