Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Läkemedel

Alvedon får inte kallas ”snällt”

Publicerad: 16 september 2010, 10:12

Alvedon får inte kallas ”snällt”

Reklam i en tidning för föräldrar fälls.


”Är man stor måste man vara snäll”, hävdar läkemedelsföretaget Glaxo Smithkline, GSK, i en annons för värktabletten Alvedon. Men det påståendet köper inte Läkemedelsindustrins informationsgranskningsman, IGM.

Annonsen var införd i tidningen Föräldrar och barn och föreställer en stor och en liten hund. Rubriken ger intrycket att Alvedon är ett helt riskfritt alternativ, anser IGM.

GSK påpekar i sitt svaromål att det även står i annonsen att Alvedon är ”Störst mot värk och feber. Snäll mot magen”.

Men det är långt ifrån glasklart för en läsare att ordet snäll bara syftar på eventuella magbesvär, tycker IGM. Intrycket av att läkemedlet är helt ofarligt förstärks dessutom av annonstextens påståenden om att läkemedlet ”saknar vanliga biverkningar” och att ”du kan till och med ge Alvedon till barn som väger så litet som 5 kg”.

Tidigare har Astra Zeneca  – som då ägde varumärket –  fällts av Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation, NBL, för en annan annons där företaget hävdade att Alvedon var ”snäll mot kroppen”.

Detta stämde enligt NBL inte så bra överens med att läkemedlet ”kan ge allvarliga toxiska effekter även vid intagande av de maxdoser som rekommenderas i bipacksedeln”. GSK protesterar mot det senare påståendet och betvivlar att värktabletten skulle vara receptfri om det stämde.

Den annons som nu är aktuell ser inte likadan ut som den tidigare. Men eftersom NBL betonade risken med att beskriva Alvedon som just snäll, så anser IGM att även den nya annonsen strider mot reglerna i Läkemedelsbranschens etiska regelverk.

Förseelsen är allvarlig, enligt IGM som kräver GSK på en avgift på 120 000 kronor.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev