Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Läkemedel

Doskunder krävs på miljonbelopp

Publicerad: 13 Maj 2016, 10:38

Apodos skickade ut felaktiga fakturor i tio månader.

Foto: Apoteket AB

Drygt 14 000 doskunder har under tio månader fakturerats två miljoner kronor för lite för sina läkemedel. Nu kräver Apodos in pengarna via återkrav.


Ämnen i artikeln:

Apoteket AB

– Vi beklagar verkligen och tycker att det är djupt olyckligt att vi har skickat felaktiga fakturor, säger Freja Annamatz, pressansvarig hos Apodos ägare Apoteket AB, till Dagens Apotek.

Missen uppstod när Apodos bytte it-system i maj förra året. Ett fel i övergången gjorde då att systemet felaktigt drog av momsen från slutpriset mot kund i samband med att fakturor skickades ut.

– Felet uppdagades i mars av en observant medarbetare och gäller vissa läkemedel utanför förmånen. Det innebär att somliga kunder har fått felaktiga fakturor i tio månader, säger Freja Annamatz.

Totalt har 14 192 personer feldebiterats. I snitt handlar det om cirka tio kronor per månad, det vill säga att varje kund har betalat omkring 100 kronor för lite för sina dosläkemedel under den här perioden.

– Det finns ett tiotal fall där summan överstiger 2 000 kronor. Den högsta summan är 4 400 kronor, säger Freja Annamatz.

Apodos har nu skickat återkrav på totalt två miljoner kronor, trots att det är bolaget som har felat.

– Vi tror att våra kunder vill göra rätt för sig och att de vill betala rätt pris, säger Freja Annamatz.

De har ju gjort rätt, kan inte Apodos bjuda dem på 100 kronor vardera?

– Det är olyckligt att vi inte såg det här tidigare. Beloppen som har gått ut månadsvis till majoriteten av dem har varit så pass små för att väcka varningssignaler, säger Freja Annamatz.

Dosapotekets jurister har kommit fram till att det går att göra efterfaktureringar upp till tre år. Fast enligt Konsumentombudsmannen krävs det oerhört speciella skäl för att göra det, till exempel att kunderna förstått att priset har varit fel, uppger Aftonbladet.

–  Vi sitter och tittar på det nu och har tagit kontakt med Konsumentombudsmannen för ett möte så fort som möjligt, säger Freja Annamatz.

Hittills har få upprörda kunder hört av sig till kundtjänst.

– Några ringt, men vi har varit förvånade att det inte har varit större trafik. Vi har bemannat kundtjänst särskilt för Apodos efter att återkraven gick ut, säger Freja Annamatz.

Vad gör ni för att förhindra att det händer igen?

– Felet åtgärdades på en gång när det upptäcktes. Vi har inlett en process där vi tittar på rutiner för internkontroll och kvalitetssäkring. Det är jättetråkigt att det har blivit fel i fakturorna, säger Freja Annamatz.

Relaterat material

Ann Carlsson invigde dosanläggning

Annika Carpman

Reporter

annika.carpman@dagensmedicin.se

Ämnen i artikeln:

Apoteket AB

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev