Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Läkemedel

Förväxlade etiketter ledde till akuten

Publicerad: 19 mars 2013, 07:34

Förväxlade etiketter på värktabletter gav kunden smärta, andningsbesvär och talsvårigheter.


Kunden skulle hämta två olika typer av värktabletter efter en operation. Läkaren hade ordinerat Dolcontin, ett morfinmedel, och ett stort antal Panodil. Farmaceuten på ett öppenvårdsapotek i Stockholm gjorde i ordning två olika etiketter, men klistrade dem sedan fel, enligt en lex Maria-anmälan. Panodildoseringen med två tabletter fyra gånger dagligen hamnade på Dolcontintabletterna och den lägre doseringen klistrades på Panodilen.

Kunden började medicinera efter etiketterna i två dygn. Sedan upplevde hen smärta, stelhet i nacken, svårigheter att röra sig, talsvårigheter, feberkänslor, andningsbesvär, sömnproblem och en känsla av att vara omtöcknad. Andra dygnet åkte kunden in till akuten, där man först trodde att det rörde sig om en allergisk reaktion innan man upptäckte feldoseringen.

Kunden repade sig när medicineringen rättades till.

Enligt lex Maria-anmälan var den expedierande farmaceuten en sedan många år legitimerad apotekare, som anses vara både lugn och metodisk i sitt arbetssätt. Arbetsbelastningen på apoteket bedöms ha varit normal.

CHARLOTTA KJELLBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev