Läkemedel
IGM fäller läkemedelsföretag för svårläst text
Publicerad: 7 mars 2014, 13:18
Marknadsföringen av KOL- och astmaläkemedlet Relanio Elpenhaler fälls av IGM. Minimiinformationen var för svårläst.
Ämnen i artikeln:
LäkemedelDet aktuella fallet gäller marknadsföringen i en annons i Dagens Medicin.
Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation, NBL, definierar kravet på läsbarhet och teckenstorlek. Granskningen av om en text är lättläst eller inte avgörs utifrån en totalbedömning. Man tittar på bland annat teckensnitt, teckenstorlek, bakgrundsfärg och textmassans uppdelning i stycken.
Läkemedelsindustrins informationsgranskningsman, IGM, anser att läkemedlets minimitext var av för liten stilstorlek, låg på en för ljus bakgrund samt hade långa stycken, vilket tillsammans gör att läsbarheten blir dålig.
Bluefish Pharmaceuticals, som marknadsför Relanio, instämmer helt och hållet med IGM:s påpekanden och inser att läsbarheten i fortsättningen måste förbättras.
Överträdelsen ses som en normal förseelse, med en IGM-avgift på 90 000 kronor, men eftersom företagets årsomsättning understiger 40 miljoner kronor halveras avgiften till 45 000 kronor.