Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Läkemedel

Kampanj ska göra utbyte mer begripligt

Publicerad: 30 augusti 2013, 09:41

En stor informationskampanj ska råda bot på förvirringen kring generiskt utbyte.


Generiskt utbyte är ofta ett gissel för farmaceuter. Tid som kunde ha gått till rådgivning om läkemedel spenderas i stället på att lugna patienter som undrar varför de inte får det läkemedel som de brukar få. Och på senare år har det kommit flera klagomål från patienter som blivit förvirrade när de inte får läkemedel som ser ut som de brukar göra.

De flesta är överens om att läkemedel bör bytas ut mot billigare kopior när sådana finns, med syfte att spara pengar till samhället. Men utformningen av utbytesmodellen har fått kritik.

Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, den myndighet som ansvarar för utbytet, sjösätter nu tillsammans med Läkemedelsverket en kampanj för att informera om utbytet.

– Syftet är att patienter ska känna sig trygga, säger Inger Erlandsson, chef för TLV:s apoteksavdelning.

Kampanjen består av olika broschyrer och informationsfoldrar som vänder sig till patienter, apotekspersonal eller läkare.

– Vi har valt att göra olika foldrar till patienter, personal på apotek och till läkare eftersom de har olika roller, säger Inger Erlandsson.

I materialet som vänder sig till apotekspersonal lyfts bland annat fram att farmaceuter har rätt att förhindra utbyte. Där beskrivs också hur man kan kommunicera med kunder kring utbytet och en genomgång av olika begrepp finns med.

– Vi tar till exempel upp skillnaden mellan generika och originalläkemedel. Det är inte alla apoteks­anställda som vet vad de två begreppen innebär.

En affisch som kan sättas upp på apotek och vårdmottagningar ingår också i materialet.

Förvirring med utbyte på apotek har varit på tapeten i flera år nu. Borde ni inte ha gjort det här tidigare?

– Det har tagit ett tag att ta fram detta. Vi har lyssnat och det tar ett tag innan man får klart för sig var man ska göra en insats, säger Inger Erlandsson och berättar att kampanjen föregåtts av många samtal med patienter, apoteksanställda och patienter.

På mässan Apotek & Egenvård som hålls den 3-4 september ska de två myndigheterna lansera kampanjen.

SAMUEL LAGERCRANTZ

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev