Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Läkemedel

Ledtråd till biverkning av L-dopa

Publicerad: 18 December 2012, 13:45

Överaktivitet i ett område i hjärnan tycks vara en orsak till ofrivilliga rörelser som uppstår efter längre tids användning av parkinsonmedicinen L-dopa, enligt forskning från Lund i tidskriften Journal of Neuroscience.


Många patienter som har Parkinsons sjukdom drabbas av ryckiga och okontrollerade rörelser, så kallade dyskinesier, efter längre tids behandling med läkemedlet L-dopa.

Forskare i Lund tror sig nu ha hittat ett fenomen i hjärnan som kan vara orsak till de här rörelserna.

I en råttmodell för parkinson konstaterar de att L-dopabehandlade djur med dyskinesier uppvisar ett kraftigt förändrat aktivitetsmönster i motorhjärnbarken, det vill säga den del av hjärnbarken som styr över kroppens rörelser.

Detta verkade orsaka en låsning i området. Men låsningen kunde hävas genom att på ytan av hjärnbarken tillföra en substans som blockerar dopaminreceptorer, varpå dyskinesierna upphörde.

Enligt forskarna har man tidigare försökt hitta orsaken till de ofrivilliga rörelserna i de mer dopaminberoende delarna av hjärnan. Därför anser de att deras fynd var överraskande eftersom det ändrade aktivitetsmönstret inte påvisades i en sådan del av hjärnan.

Forskarna hoppas nu att upptäckten i framtiden kan leda till förbättringar av behandlingen av Parkinsons sjukdom.

Läs abstract:

Pär Halje och Martin Tamtè med flera. Levodopa-Induced Dyskinesia Is Strongly Associated with Resonant Cortical Oscillations. Journal of Neuroscience 2012; 32: 16541–16551.

Carl-Magnus Hake

Reporter

carl-magnus.hake@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev