Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Läkemedel

Medicinföretag fällt för vilseledande reklam

Publicerad: 18 juni 2007, 08:44

Läkemedelsindustrins eget granskningsorgan har fällt Sanofi-Aventis marknadsföring av viktminskningsmedlet Acomplia. Företaget tvingas nu böta en avgift på 120 000 kronor.


Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation, NBL, fäller Sanofi-Aventis för att ha handlat i strid med god sed för läkemedelsinformation i sin marknadsföring av Acomplia. Företagets information har varit otydlig och vilseledande.

Otydligheten handlar om de begränsningar för subvention som gäller för läkemedlet.

– Vårt arbete syftar till att få ut så mycket hälsa som möjligt för de skattepengar som går till läkemedel. Det är viktigt att företagen i sin marknadsföring tydligt informerar om de begränsningar för subventionen som vi beslutat om, kommenterar Läkemedelsförmånsnämndens generaldirektör, Ann-Christin Tauberman, i ett pressmeddelande.

Acomplia ingår sedan 2006 i högkostnadsskyddet. Subventionen är tidsbegränsad fram till den 31 december år 2008. Subventionen gäller endast patienter som räknas som feta, det vill säga har ett BMI över 35, eller patienter som är överviktiga (BMI över 28) och som lider av diabetes typ 2 eller höga blodfetter.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev