Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Läkemedel

Reklam på anteckningsblock påverkade studenters attityd

Publicerad: 14 maj 2009, 09:29

Billiga reklamprylar som pennor och anteckningsblock kan påverka läkares attityder till olika läkemedel, enligt en ny studie från USA.


Forskargruppen i USA har mätt attityderna bland 352 medicinstudenter vid University of Pennsylvania och University of Miami. De fick svara på frågor om statinerna Lipitor (atorvastatin) och Zocord (simvastatin).

Vad studenterna inte visste var att hälften av dem utsattes för subtila reklambudskap i samband med mätningen. Bland annat fick de anteckningsblock med Lipitor-tryck på.

Vid University of Miami var studenterna som utsattes för reklambudskapen mer positiva till Lipitor än vad de som fick blanka anteckningsblock var. Vid University of Pennsylvania var de som fick reklamblocken däremot något mer negativa. En förklaring till skillnaden kan vara att University of Pennsylvania har en mer restriktiv grundhållning till reklam riktad till studenterna.

Resultaten antyder att även billiga reklamprylar kan påverka läkares förskrivning av läkemedel, skriver forskarna i studien som publicerats i tidskriften Archives of Internal Medicine.

Läs studien:

Archives of Internal Medicine 2009; 169(9): 887-893

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev