Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Läkemedel

Relationen viktigare än behandlingen för patienten

Publicerad: 19 Oktober 2004, 08:13

Brister i relationen mellan läkare och patient upplevs av patienterna som ett större problem än diagnostiska misstag och felbehandlingar. Det visar en studie som presenteras i tidskriften Annals of Family Medicine.


Forskarna bakom studien arbetar vid Virginia Commonwealth University, Richmond, USA. De har undersökt vad patienterna själva upplever som misstag utförda i primärvården.  I studien deltog 38 patienter som genomgick djupintervjuer. De berättade om sammanlagt 221 incidenter som berörde konflikter i relationen mellan patient och personal, samt också händelser som handlade om upplevelser av bristande tillgänglighet när det gäller sjukvård.  Studien visar att 70 procent av de berättelser, där patienterna upplevde att det hade uppstått någon form av skada, var av psykologisk karaktär, exempelvis i form av brustet förtroende för läkaren. 23 procent rapporterade någon form av fysisk skada, exempelvis i form av biverkningar.  Bland de problem som klart gick att förebygga när det gäller relationen mellan sjukvården och patienten identifierades bland annat svårigheter att komma i kontakt med sjukvården och att beställa tid, personalens bristande respekt eller okänsliga bemötande av patienterna, samt ignorerande av patienternas åsikter.  Artikelförfattarna konstaterar att de problem som uppstår i relationen mellan sjukvård och patient kan upplevas allvarligare än felaktig diagnostisering eller felbehandling.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev