Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Läkemedel

Såg dubbelt efter förväxling på apotek

Publicerad: 18 december 2015, 10:24

Kunden fick sex gånger för svag styrka av läkemedlet mot sin muskelsjukdom efter en förväxling på apotek.


En man med muskelsjukdomen myastenia gravis hämtade ut ett recept på läkemedlet Mestinon på apoteket. Vid bilkörning efter att han tagit av läkemedlet började han se dubbelt.

Efter att kunden kontaktat sin läkare uppdagades det att han hade fått läkemedlet med styrkan 10 mg i stället för 60 mg som läkaren hade skrivit på receptet.

Apoteket har gjort en anmälan enligt lex Maria om händelsen. I anmälan uppges att apoteket ett halvår tidigare beställt både Mestion 10 mg och 60 mg till en annan kund. När felexpeditionen blev känd hittades en burk med 60 mg i en ytterförpackning som det stod 10 mg på. Apoteket tror att det har skett en förväxling när kundreservationen plockades bort så att de två burkarna lades tillbaka i fel förpackningar.

Farmaceuten som lämnade ut läkemedlet skannade förpackningen och upptäckte då inte att det låg fel burk i.

Apoteket har varit i kontakt med personen som drabbades. Han berättade att det var en skrämmande upplevelse när han plötsligt under bilkörning drabbades av dubbelseende. Mannens syn har blivit bättre, men är fortfarande inte helt bra.

SAMUEL LAGERCRANTZ

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev