Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Läkemedel

Samtycke sätter käppar i hjulet för EES

Publicerad: 14 oktober 2016, 09:34

UPPDATERAD. Tidspress och kravet på samtycke från kund kan bidra till att farmaceuter ofta nobbar E-hälsomyndighetens elektroniska expertstöd EES.


Ämnen i artikeln:

Apotek HjärtatE-hälsomyndigheten

På Apotek Hjärtat känner man igen sig i beskrivningen att it-stödet EES, som funnits i cirka fem år, bara används vid två procent av receptutlämningarna – men att användningen ökar stadigt.

Enligt chefsapotekare Annika Svedberg är systemet inte svårt att använda, men det faktum att kunden måste ge sitt godkännande till att receptuppgifterna får hanteras i EES kan ha en hämmande effekt på användningen.

– På Hjärtat har vi integrerat EES i receptexpedieringssystemet, så det är bara en knapptryckning bort. Det som däremot kan vara ett hinder för EES-användningen är att vi måste be kunden om samtycke för att få använda systemet. Detta kan i värsta fall leda till tidskrävande diskussioner och göra att farmaceuterna drar sig för att fråga, säger Annika Svedberg och tillägger att det också är en fråga om vana hos så väl farmaceuter som kunder:

– Att få in nya beteenden och arbetssätt tar tid, säger hon.

Apotek Hjärtat har sedan ett par år tillbaka uppsatta mål för EES-användningen som följs upp apoteken. Dessutom finns andra system inom kedjan för att säkra god läkemedelsanvändning.

– Vi har ett eget system som vi kallar PharmaAdvise, där man får stöd för rådgivningen. Vi använder oss också av interaktionskontrollen i EES som en separat tjänst och denna används i väldigt stor utsträckning på våra apotek. Tyvärr syns inte detta i EES-statistiken, säger Annika Svedberg.

Hon påpekar att det inte är aktuellt att använda EES i alla kundmöten. Farmaceuterna är tillräckligt kompetenta för att själva upptäcka och åtgärda brister i läkemedelsanvändningen utan stödverktyg.

– Men då det gäller patienter med många läkemedel, tycker jag att EES borde användas i ännu större utsträckning än i dag. Det gäller även vid expediering av läkemedel till äldre och barn, då det finns bra stöd för att upptäcka olämpliga läkemedel och felaktiga doseringar, säger Annika Svedberg.

Till skillnad från Apotek Hjärtat har Kronans Apotek inga andra system för att säkra god läkemedelsanvändning.

– Personligen så tycker jag att det är viktigt att alla apotek har tillgång till samma kvalitetssäkrade beslutssystem vid receptexpediering som ju EES är. Och E-hälsomyndigheten ska vara den myndighet som tar fram dem, säger Karin Söderberg, chef för kvalitet och farmaci på Kronans Apotek.

Hon kallar EES för ”ett mycket värdefullt verktyg” och vill att det ska användas mer.

– Vi arbetar aktivt för att öka användningen på våra apotek, genom att följa användningen varje månad.

Varför används EES inte mer?

– Det är säkert tidspressen som gör att man ibland inte tar tiden till EES. Men det är bra att sprida kunskapen om att EES finns ut till kunderna så att de ber om att få en genomgång. Systemet är inte svårt att använda, säger Karin Söderberg.

Apoteket AB skriver i ett pressmeddelande att kedjan har utvecklat olika stöd för att bistå sina farmaceuter, till exempel receptsystemet Rex.

– Tillsammans med övriga stöd är EES ett mycket bra sätt att arbeta för bättre läkemedelsbehandling. Det är ett system som kan göra stor skillnad för många. Inte minst om det skulle användas i större utsträckning redan vid förskrivningstillfällena, säger Eva Fernvall, chef för samhällskontakter på Apoteket AB, i pressmeddelandet.

Relaterat material

Farmaceuter struntar i EES

Succé för expertkoll

IT-system stoppar krockar

Annika Carpman

Reporter

annika.carpman@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev