Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Läkemedel

”The painkiller” får hård dom

Publicerad: 5 september 2014, 13:04

Den kritiserade annonsen ”The painkiller” för Treo är en allvarlig förseelse mot läkemedelsbranschens etiska regler, anser informationsgranskningsmannen.


Läkemedelsindustrins informationsgranskningsman för allmänheten, IGMa, har på eget initiativ granskat en annons för Treo som bland annat har synts i Dagens Nyheter under sommaren. Det guldfärgade automatvapnet med namnet Treo utskrivet och brustabletter som ammunition fick stark kritik i sociala medier. Inte minst för att annonsen publicerades i ett nummer som innehöll debatter om svensk vapenexport och aritklar om striderna i Gaza och Ukraina.

Läkemedelsföretaget bakom annonsen, Meda, drog tillbaka annonsen.

Men IGMa har granskat den ändå och kommit fram till att annonsen strider mot det etiska regelverket på flera punkter. Läkemedelsföretaget Meda har accepterat det mesta från IGMa och bara tillbakavisat något enstaka påstående. IGMa backade i sitt slutgiltiga beslut på en punkt, efter påpekande från läkemedelsföretaget:

Först hävdade nämligen IGMa att uttrycket ”The painkiller” strider mot produktresumén eftersom det inte finns stöd för att Treo ”dödar all smärta”. Men Meda ansåg att ”the painkiller” och vapnet var en ordlek, om än en mindre lyckad sådan, och att ordet ska direktöversättas från engelska till ”värktablett”. Det håller IGMa med om samtidigt som han konstaterar att uttrycket i kombination med bilden av ett vapen riskerar att uppfattas som ett ”överdrivet påstående av läkemedlets egenskaper och verkningar”. IGMa anser också att annonsen strider mot kravet på ”rättvisande, objektiva, meningsfulla och balanserade sakuppgifter om läkemedlet”.

Annonsen fälls dessutom för att den innehåller företagsnamnet men saknar kontaktuppgifter.

Relaterat material

Treos kritiserade annons anmäls

CHARLOTTA KJELLBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev