Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Neurologi

Med lite vänlighet kommer man långt

Publicerad: 3 april 2013, 10:11

Har du ont? Vill du ha mer kaffe? Glass? Med enkla frågor och vänlighet går det att få en demenssjuk person att sluta skrika och göra oljud, visar ny forskning.


Professor Lars-Christer Hydén i Linköping har ­studerat hur personer med främst Alzheimers sjukdom kommunicerar med varandra och med ­personalen. Människor på ett demensboende har videofilmats och många timmar har ägnats åt ­analyser av interaktionen.

– Under senare delen av sjukdomen verkar det som om patienter utan någon mening skriker, gör oljud och upprepar ord. Men vi ser klara mönster, säger Lars-Christer Hydén, som är professor i socialpsykologi och föreståndare för Centrum för demensforskning i Linköping.

För det första kommer inte oljuden när som helst. Även personer med en långt framskriden sjukdom har en känsla för så kallad turtagning – att komma med inpass på rätt ställe och att turas om att ha ordet. Även när språket är förlorat vet de när de borde säga något när de till exempel sitter till bords med andra.

– Genom att skrika eller göra andra ljud visar patienten att hon vill vara med i samtalet. Man vill räknas även om man säger tokiga saker.

Den andra iakttagelsen gäller hur mycket personalens beteende kan påverka den sjuka. Genom uppmärksamhet och vänligt ställda frågor kan personen med demenssjukdom lugna ner sig, sluta skrika och känna sig mer tillfreds.

– När personalen behandlade­ skrikandet som om det vore meningsfullt upphörde det. Inte varje gång, men anmärkningsvärt ofta, säger Lars-Christer Hydén.

Vet personal som arbetar med dementa om hur viktigt det är att bemöta skrikandet på rätt sätt?

– En del har säkert upptäckt det av egen erfarenhet. Men ­majoriteten tänker nog inte på det utan upplever skrikandet enbart som störande, vilket det också är, säger han.

Det absolut viktigaste är att försöka låta bli att bli arg och irriterad, anser han. Det gäller såväl personal som anhöriga.

Med intervjun med Lars-Christer Hydén i bagaget åker vi till Silviahemmet, som utbildar personal om demensfrågor och verkar för en god vård av personer med demenssjukdomar. Initiativet togs av drottning Silva och Silviahemmet öppnade 1996 i en privatvilla i Drottningholm.

Det mesta av möblemanget är bevarat och miljön hemlik, om än mycket spatiös. Vinterträdgården i det stora husets mitt har blivit ett allrum, badande i vårljuset, med utrymme för pingisbord och sittgrupper. Poolen har täckts över och blivit en flitigt utnyttjad lektionssal.

Där träffar vi verksamhetschefen Wilhelmina Hoffman och Silviasystern Lotta Roupe. De tycker att Lars-Christer Hydéns forskningsresultat verkar stämma väl överens med deras egna iakttagelser.

– Rent medicinskt är det nervcellsdöden i hjärnbarken som fortskrider och det påverkar bland annat minnet, språket och associationsförmågan, förklarar ­Wilhelmina Hoffman.

När man bedömer språkets betydelse måste man tänka på att kroppsspråket står för 80 procent av intrycket och talet endast för 20 procent, enligt ­Wilhelmina Hoffman. Det gäller hos både friska och sjuka.

– Det spelar inte så stor roll vad man säger. Viktigast är att man visar att man bryr sig och inte bara springer ifrån skrikandet, säger Lotta Roupe.

När man som personal byggt upp en relation med en demenssjuk person betyder det inte så mycket om man inte förstår vad den sjuka säger eller skriker. Det går att kommunicera ändå bara man är tillräckligt närvarande och bryr sig, förklarar hon.

Stämningen är också viktig och många med demenssjukdom är extra känsliga för sin omgivning.

– När jag kommer hit ibland och ser trött eller stressad ut händer det att någon av våra gäster utan att kunna uttrycka sig med ord kommer fram och ger mig en stor kram. Budskapet är ”ta det lugnt, lilla gumman” och då blir jag jätterörd, berättar Wilhelmina Hoffman.

Relaterat material

Demenssjuka ska få bättre vård på akuten

Röster från två akutmottagningar

VIVIANNE SPRENGEL

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News