Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

125 000 betalade för mycket i patientavgift

Publicerad: 4 november 2003, 13:04

Minst 125.000 personer betalade år 2001 för mycket pengar i patientavgifter till Stockholm läns landsting. Men detta har landstinget låtit bli att berätta och därmed kunnat behålla pengarna.


Det var förra året, i samband med att tjänstemän utredde om det var möjligt att införa ett elektroniskt högkostnadsskydd, som upptäckten gjordes. Enkelt uttryckt så kunde tjänstemännen se att en person som till exempel gjort tio besök under år 2001 redan efter fem besök passerat frikortsgränsen på 900 kronor - men trots detta inte hämtat ut sitt frikort förrän efter ytterligare något/några besök.  Att någon fortsätter betala patientavgift trots att han eller hon har rätt till frikort kan ha flera förklaringar:  * Landstinget har informerat för dåligt om rätten till frikort. Vårdgivarna i Stockholms läns landsting är dock skyldiga att ge denna information.  * Äldre personer kan ha svårt att ta till sig informationen och fortsätter därför att betala avgift.  * Den enskilda patienten glömmer bort, eller bryr sig inte om, att be om ett frikort.  * Kortet gäller tolv månader efter att patienten gjorde sitt första besök. Därför kan en del patienter välja att medvetet betala för ytterligare något besök, så att datumet för det första besöket flyttas framåt och kortet därmed gäller längre.  Behåller miljoner i smyg  När tjänstemännen upptäckte att 125000 personer, lågt räknat, betalat för mycket i avgifter under 2001, ledde det aldrig till en diskussion om att gå ut med information om detta till allmänheten. Att identifiera exakt vem som betalat för mycket var inte möjligt då det handlade om krypterade uppgifter.  Men konsekvensen blev att landstinget kunde behålla en stor summa pengar. Hur stor har inte varit möjligt att få fram, men ett räkneexempel visar att om varje person i snitt betalat 200 kronor för mycket, vilket motsvarar patientavgiften för knappt ett och ett halvt besök hos läkare i primärvården, har landstinget kunnat behålla 25 miljoner kronor.  Enligt uppgift till Dagens Medicin är det rimligt att tro att ungefär lika många människor varje år betalar mer än vad de borde i patientavgifter. Stämmer detta så handlar det om åtskilliga miljoner som landstinget behåller.  Varför valde ni, när ni upptäckte att så många betalat för mycket, att inte gå ut med information till allmänheten?  - Landstinget ger alltid information till patienten när man börjar föra in betalningarna i högkostnadsskyddet. Därför finns det ett egenansvar hos patienten. Sedan finns det människor som gör "taktikval" så att kortet gäller längre. Det finns också information på högkostnadsskyddskortet och i tidningen Vårdguiden. Så jag tycker nog att landstinget informerat, i ett tidigare skede, säger Fredrik Persson, avgiftshandläggare på beställarkontor vård.  Fortfarande är det dock möjligt att i efterhand kontakta landstinget och be om att få tillbaka det överskjutande beloppet. Denna möjlighet har varje år utnyttjats av något tusental människor.  Patientens rätt kan stärkas på sikt  Men nu förs en diskussion inom landstinget om att reglerna ska stramas åt så att det i högre utsträckning blir den enskilda patienten som får ta ansvar för att han eller hon inte betalar för mycket. Om patienten missar detta ska landstinget, är tanken, kunna behålla pengarna.  Dock kan patientens rätt på sikt komma att stärkas om landstinget gör allvar av sina planer på att införa ett elektroniskt högkostnadsskydd. Detta eftersom ett sådant skulle leda till att varje vårdgivare ser i sin dator när patienten nått fram till frikort och därefter utfärdar ett sådant.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev