Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

3D-miljö tar strokepatienter till rabatter och bingohallar

Publicerad: 10 oktober 2006, 10:50

Påta i trädgården, dirigera eller spela bingo. Allt går att göra i en avancerad 3D-miljö. Då blir rehabiliteringen av strokepatienter framgångsrik, tror forskaren Martin Rydmark, som utvecklar nya system för rehabilitering.


De flesta som drabbas av en stroke behöver rehabilitering i någon form. Det vanliga är att patienten först vårdas på en strokeavdelning, påbörjar rehabiliteringen, och sedan flyttar över till ett särskilt boende eller till hemmet.

– Där förlorar sjukvården greppet om patienten, säger Martin Rydmark, neurologforskare vid avdelningen för medicinsk kemi och cellbiologi vid Sahlgrenska akademin i Göteborg.

– Patienterna är ofta trötta, kanske gamla, och ser inget resultat av rehabiliteringen. Då lägger de av, ofta efter bara två veckor. Och det är inte så konstigt, det är inte så rasande kul att sitta och klämma på en gummiboll.

Spel som passar eget intresse
Martin Rydmarks forskargrupp har sett att patienter som får använda dataspel i sin rehabilitering blir engagerade och motiverade att fortsätta sin träning. Spelaren bär 3  D  -glasögon och använder sig av en pekpinne som ger en upplevelse av att röra vid något verkligt. Om det till exempel finns en stenvägg i spelet känns det som om han eller hon verkligen rör vid sten. Tekniken kallas haptik, ett gränssnitt som gör att det går att "känna" på något som är datorgenererat och inte existerar i den fysiska världen.

Tanken är att patientens eget intresse ska styra hur rehabiliteringen läggs upp. Om patienten älskar trädgårdsarbete ska det finns ett spel, eller en aktivitet, som svarar mot det intresset.

– Vi försöker hitta på spännande aktiviteter som får patienterna att fortsätta. Folk tittar ju på tv, de spelar dataspel. Idén är att utnyttja det här medieberoendet och att tillfoga ett träningsmoment. Då blir det samtidigt något nyttigt, säger Martin Rydmark.

– Man måste ha roligt, sjukvård måste vara kul.

Patienter kan spela mot andra
För att rehabiliteringen ska vara framgångsrik måste träningen ske regelbundet, helst varje dag. Det är också viktigt att patienten hela tiden får utmaningar som ligger precis på gränsen för hennes eller hans kapacitet. Därför ska datasystemet vara kopplat till en central enhet på en klinik. Där ska personal följa patientens framsteg och regelbundet justera svårighetsgraden i systemet.

– Den sociala kommunikationen är också viktig. Patienter kan spela och interagera med varandra eller med släktingar och vänner, säger Martin Rydmark.

– Vi får ibland mothugg från personal som befarar att den mänskliga kontakten kommer att gå förlorad i och med detta. Men jag skulle vilja säga att den redan är förlorad. Den sociala isoleringen är ett stort problem för strokepatienter och jag tror snarare att det här kan öppna nya kanaler.

Testas inom sjukvården
Just nu testas systemet på patienter på bland annat strokeforum vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg. Patienternas och personalens erfarenheter ska sedan användas i vidareutvecklingen av systemet. Nästa år ska det finnas en produkt som är färdig för försäljning.

– Vi har gjort förstudier som bevisar att det här fungerar. Nu är det viktigt att vi får ut det i sjukvården, säger Martin Rydmark.

– Det görs så mycket forskning som aldrig kommer ut i praktiken. Jag tycker att det här är ett strålande exempel på hur sjukvården kan utnyttja den nya teknologin.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev