Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

4 av 5 stopp i Pascal beror på Apoteket

Publicerad: 7 november 2012, 14:26

Apoteket AB står för majoriteten av stoppen i Pascal, enligt Inera. Själva applikationen har bara haft ett stopp – på sammanlagt sju sekunder.


– Det är en objektiv redovisning över de problem som vi har haft, säger Åke Rosandher, chef för Centrum för e-hälsa i samverkan, Cehis, som nyligen publicerade ett dokument över störningarna i Pascal.

I dokumentet framgår att över 80 procent av de stopp som drabbat Pascals användare under perioden 1 augusti till 2 november i år beror på bristerna i Apoteket AB:s leverens. När det kommer till själva webbapplikationen Pascal så har den bara haft ett stopp sedan starten i april i år och det stoppet omfattade sju sekunder.

– Delar man upp det i applikationer så har Pascal inte haft så mycket feltid, kommenterar Åke Rosandher.

För att komma till rätta med problemen arbetas det nu både kort- och långsiktigt. Exempelvis ska det landstingsägda bolaget Inera AB, som sköter driften av Pascal, kopiera Apoteket AB:s register över patienternas adress- och leverensuppgifter. På så sätt ska beställare kunna arbeta trots stopp hos Apoteket AB. På lång sikt ska samma register flyttas över till Apotekens service AB.

Åke Rosandher förtydligar att det inte rör sig om ett avståndstagande till Apoteket AB utan om tidigare planerade förändringar. När Pascal kommer att fungera friktionsfritt vill han dock inte säga.

– Något exakt datum vill jag inte uppge, det viktigaste är att vi kommer till rätta med segheten för användarna. Systemet kommer att förbättras successivt över ett antal månader.

Fotnot. Även i dag, onsdagen den 7 november, var det störningar i Pascal och enligt Inera är orsaken störningar i Apoteket AB:s driftplattform.

Jens Krey

Teamledare – nyheter

jens.krey@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev